فرایند چک در سامانه صیاد

 

صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از ۲۰ دی ۱۳۹۹می‌توانند فرآیند ثبت، تائيد و انتقال چک در سامانه صياد را به صورت اختياري انجام دهند. در حال حاضر این امکان از طریق برنامک‌های موبایلی که فهرست آنها در تارنماي شرکت شبکه الکترونيک پرداخت کارت (شاپرک) (www.shaparak.ir ) منتشر می‌شود، فراهم است.

با توجه به اختیاری بودن این امر تا اطلاع ثانوی، تمام چک‌ها کمافي‌سابق بدون نياز به ثبت در این سامانه در شبکه بانکي کشور پذيرش و پردازش خواهند شد.

لازم به ذکر است  انتقال چک نیز کمافي سابق از طريق ظهرنويسي با ذکر هويت گيرنده جديد معتبر خواهد بود. همچنین چک‌های کنونی می توانند در وجه حامل نیز صادر شوند.

برنامک‌های حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حساب‌های انفرادی را دارا می‌باشند.

 

  1. ثبت چک: (توسط صادر کننده چک)

لازم به ذکر است این مرحله به عنوان ثبت اولیه چک تلقی شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تایید دریافت چک توسط ذینفع آن می‌باشد.

  1. استعلام و تایید دریافت چک (توسط ذینفع)

  1. در صورت رد چک: ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، می‌بایست فیزیک چک را به صادرکننده/انتقال‌دهنده عودت دهد.

 

  1. انتقال چک

  1. استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

این سرویس، همانند گذشته، امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق ورود شناسه ۱۶ رقمی صیادی برگ چک را فراهم می‌کند. علاوه بر ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد، خدمت مذکور از طریق روش‌های قابل دریافت می‌باشد:

۱- پورتال بانک مرکزی

از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir و با مراجعه به صفحه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی، از طریق ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی، نسبت به وضعیت اعتباری کلی صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی رفع سوء اثر نشده نزد شبکه بانک مطلع شوند. لازم به ذکر است، این اطلاعات در قالب دسته‌بندی‌هایی که شرح جزئیات آن‌ها در تارنمای این بانک موجود است، ارائه می‌شود.

۲- سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱

سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ امکان استعلام وضعیت اعتباری کلی شخص صادرکننده چک، شامل دسته‌ای که وی بر اساس تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده، در آن قرار می‌گیرد را اعلام می‌کند.