پربازدیدترین اخبار پربازدیدترین اخبار

دکتر بت شکن در همایش آموزشی تهیه صورت های مالی:

بازار مجازی بین شعب را راه اندازی می کنیم

به منظور ایجاد تعادل بین منابع و مصارف راه اندازی یک بازار مجازی بین شعب بانک ضروری است.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمد هاشم بت شکن، مدیر عامل بانک با بیان این مطالب در همایش آموزشی تهیه صورت های مالی که با حضور مدیر عامل ، اعضای هیات مدیره و برخی مدیران امور و روسای ادارات و روسای دوایر مالی و فناوری مدیریت های شعب سراسر کشور برگزار شد،تصریح کرد: امیدواریم این امر در سال آینده امکان پذیر شود.
وی 4 مدل کلیدی در بانک را مدل جذب منابع، مدل مصارف، مدل بازاریابی و مدل اقتصادی، مالی عنوان کرد و در تشریح مدل جذب منابع گفت: عمده مدل تامین منابع بانک به عنوان یک مدل مبتنی بر جذب منابع خرد و پراکنده و در عین حال پایدار است و مسوولان دوایر مالی باید روسای شعب را برای رسیدن به پایداری منابع تشویق کنند و باید اولویت، منابع خرد و پراکنده و مردمی کشور باشد زیرا اتکا به منابع بزرگ، ریسک به وجود می آورد.
دکتر بت شکن با تاکید بر جذب منابع ارزان قیمت افزود: ما در بانک مسکن یک گستره بانکدار حرفه ای 12 هزار نفره داریم که هر کدام می توانند به عنوان یک بازاریاب خوب عمل کنند. به همین دلیل مسوولان دوایر مالی باید به عنوان افسران مالی بانک دایما جذب منابع ارزان قیمت را به مدیران و بدنه شعب تزریق کنند. 
وی در ادامه تصریح کرد: رشد منابع، حجم منابع ارزان قیمت و مطالبات غیر جاری ویژگی هایی است که هر بانکدار باید خود را با آن تطبیق دهد.
مدیر عامل بانک در تشریح مدل مصارف در بانک تصریح کرد: بانک مسکن، بانک دولتی توسعه ای و تخصصی است و وظیفه ما اعطای تسهیلات تخصصی به آحاد مردم است. فلسفه این که بانک مسکن طبق اصل 44 دولتی باقیمانده، این است که این بانک باید از سیاست های دولت در بخش مسکن حمایت کند . 
وی در این خصوص افزود: همچنین بانک مسکن به عنوان بزرگترین بانک تخصصی کشور باید در خدمت آحاد مردم باشد و قشر هدف ما دهک های میان درآمدی 3 تا 7 است و ما افتخار داریم بانک دولتی مسکن در خدمت اقشار میان درآمدی برای تامین سرپناهشان می باشیم .
دکتر بت شکن اعطای تسهیلات به شرکت های تخصصی و ساختمانی و انجام کارهای توسعه ای در حوزه مسکن و شهرسازی را دیگر وظیفه بانک در اعطای تسهیلات عنوان کرد و گفت: شرکت های فعال در حوزه ساختمان می توانند منابع صفر درصدی برای بانک به ارمغان بیاورند و با ارایه خدمات مناسب به این گروه از مشتریان می توانیم آنها را به عنوان مشتریان دایمی خود در بانک حفظ نماییم .
وی سومین اصل این مدل را بازاریابی عنوان کرد و ادامه داد: بانک مسکن بانکی با 1251 شعبه و 12 هزار نفر کارمند و 3 هزار نفر نیروی بازنشسته است که تمامی این افراد بازاریاب بانک هستند و باید این بازاریابی به صورت مویریگی باشد.
مدیر عامل در ادامه سخنان خود در تشریح مدل اقتصادی، مالی گفت: بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی، اگر سودآور نباشد کارایی آن ذبح می شود به همین دلیل باید بر تعادل منابع و مصارف بسیار حساس باشیم.

مدیر عامل بانک :
هنر هر بانکدار مدیریت ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری است
وی وظایف اصلی در مدل اقتصادی ، مالی را سود آوری که متضمن کارایی است، کنترل دایمی قیمت تمام شده پول و تعادل منابع و مصارف عنوان کرد و افزود: بانک با دو ریسک کلیدی در اجرای ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری مواجه است و هنر هر بانکدار مدیریت این ریسک هاست.
مدیر عامل بانک در ادامه بر اهمیت کنترل های داخلی در بانک تاکید کرد وگفت: بانک یک موجود منضبط است و بخش مالی آن ویترین انضباط است و به موقع اقدام کردن، شفافیت و ثبت و ضبط اطلاعات باید در بانک تقویت شود .
دکتر بت شکن نکته آخر در مدل اقتصادی، مالی را بحث کارمزد عنوان کرد وگفت: باید بتوانیم در بانک کل هزینه های اداری، مالی را از محل کارمزد به دست آوریم و درصورتی که این مدل در مدیریت ها اجرایی شود به عنوان نسبت بهره وری شناخته می شود و این یکی از شاخص های خوب ارزیابی عملکرد است. 
وی با بیان اینکه درآمدهایی که از محل اعطای تسهیلات حاصل می شود درآمد مشاع است و در آخر به سپرده گذار تعلق می گیرد تاکید کرد: باید بر درآمدهای غیر مشاع تمرکز کنیم که مهمترین آن کارمزد است. 
دکتر بت شکن در پایان بر راه اندازی باشگاه شعب 1000 میلیاردی تاکید کرد و گفت : این شعب باید ویژگی های خاصی داشته باشند و ابزارهای خاصی برای آنها باید در نظر گرفت و باید این شعب توسعه یابند . 
در ادامه این همایش علیرضا بلگوری، عضو هیات مدیره با بیان اینکه عملیات بانک در دو ماه پایان سال سختی و مشکلات خاصی دارد، گفت: انتظار ما از همکاران مالی در مدیریت‌ها انضباط مالی، شفاف‌سازی، ارتقای کنترل داخلی و حفظ و اعتبار و خوشنامی بانک است تا بتوانیم نام نیک بانک مسکن را با 76 سال سابقه حفظ کنیم و جایگاه آن را ارتقا دهیم.
وی با تاکید بر اینکه تصمیمات ما باید بر اساس اصول حرفه‌ای و مدیریت بانکی باشد،‌ گفت: اضافه برداشت را به عنوان خط قرمز برای بانک تعریف کردیم بنابراین با حوزه مالی هماهنگ کنید و به خروج منابع حساس باشید .
بلگوری گفت: کاهش قیمت تمام شده پول از مباحث مهمی است که امسال مدنظر ماست. همکاران ITو مالی زحمات زیادی کشیدند و یک سیستم IT را طراحی کردند که همه شعب و مناطق می‌توانند از قیمت تمام شده پول به صورت روزانه مطلع شوند.
عضو هیات مدیره با بیان اینکه همه بانک به صورت جدی درگیر وصول مطالبات می باشد، ادامه داد: ما در سال گذشته نسبت npl پایینی داشتیم. بنابراین کارکنان در حوزه مالی باید به شعب کمک کنند تا بتوانیم در حوزه وصول بیشتر موفق باشیم.
در ادامه اسداله نداف فهمیده ، مدیر امور مالی به ویژگی‌های صنعت بانکداری اشاره کرد و افزود: برای معرفی نقش و جایگاه حسابداری مدیریت در صنعت بانکداری ابتدا ضروری است با ویژگی‌های عمده صنعت بانکداری از منظر نظام حسابداری مدیریت و تاثیراتی که این صنعت می‌تواند بر کارکرد حسابداری مدیریت به جا گذارد آشنا شویم.
نداف گفت: صنعت بانکداری بیش از هر چیز مبتنی بر زمان است و لذا موفقیت در این صنعت به میزان زیادی بدین امر بستگی دارد که با هزینه و صرف اندک وقت، بیش‌ترین ارزش ایجاد شود.
همچنین نداف مدیر امور مالی با اشاره به اینکه ما در بانک دو نوع حسابداری مالی و مدیریت داریم، افزود: پیشینه ما حسابداری مالی بوده اما در حاضر بانک ها و موسسات برای ادامه حیات به استفاده از حسابداری مدیریت نیاز دارند.
وی با بیان اینکه، حسابداری مدیریت می‌تواند پیش‌بینی لازم را برای مدیریت دارایی بدهی و مدیریت نقدینگی انجام دهد، ‌ادامه داد: همه مدیران مالی در شعب باید رویکرد بودجه نقدینگی را داشته باشند. از آنجا که سطوح مدیریتی ما از شعب آغاز خواهد شد. پس شعبه یک واحد مستقل عملیاتی ماست و مراکز سوددهی از شعب آغاز می‌شود. 
مدیر امور مالی با بیان اینکه مدیران مالی و روسای شعب می‌توانند با استفاده از بودجه‌های نقدی، مقدار کسری وجه نقد و مدت زمانی که با این کمبود رو به رو هستند را مشخص کرده و فرآیند تامین آن را پیش‌بینی کنند، ‌گفت: به طور مثال اگر قرار باشد این وجوه از راه جذب سپرده‌ها، اخذ تسهیلات، فروش اوراق مشارکت و یا هر راه مجاز ارزان‌تری تامین شود باید یک جدول زمانبندی نیز برای زمان بازپرداخت وجوه جذب شده در سررسید آن‌ها تهیه کنند. 
نداف گفت: در مواقعی که تعهدات شعبه از منابعی که در اختیار دارد بیشتر باشد شعبه می‌تواند با هماهنگی با اداره کل حسابداری و بودجه یا مدیریت شعب منطقه نسبت به تامین بخشی از کسری منابع خود از طریق حساب مرکز ( استقراض از بازار بین شعب با نرخ سود توافقی داخلی بین واحدها ) که این شیوه نمونه ای از حسابداری مدیریت در استقلال و سودآوری شعب خواهد بود اقدام کند. 
مدیر امور مالی، تصریح کرد: تسهیلات اعطایی در قالب انواع عقود، مهم‌ترین گام در راه تهیه بودجه نقدی، پیش‌بینی و برآورد تسهیلات اعطایی در قالب هر یک از عقود و بر حسب زمان استفاده آن توسط مشتریان برای یک دوره مالی قابلیت برنامه ریزی را دارد. در واقع برآورد جریان‌های نقدی ورودی و خروجی وجوه نقد به پیش‌بینی‌های ارایه خدمات یا اعطای تسهیلات بستگی دارد. 
وی با تاکید بر اینکه حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده کارکنان، از موارد مهمی است که باید همواره به آن توجه ویژه‌ای شود، ادامه داد: باید این برآورد بر اساس روند گذشته و پیش‌بینی افزایش‌ها صورت گیرد و در جدول پیش‌بینی جریان وجوه به عنوان جریان خروجی نقدی لحاظ شود بنابراین مدیریت ریسک نقدینگی ، ریسک بازار و سایر ریسک های مرتبط با تهیه مدل های مهندسی مالی در بخش منابع و مصارف و کسب بازدهی مناسب در تمام سطوح مدیریتی قابلیت پیش بینی و کنترل را دارد.
همچنین در ادامه این نشست عسکرپور ، سرپرست اداره کل خزانه و مبادلات گفت: این اداره کل با توجه به اقدامات و وظایفی که انجام می‌دهد نه صرفا یک واحد ستادی و نه صرفا یک واحد صف است.
وی به اقدامات مربوط به سامانه چکاوک اشاره کرد و افزود: سامانه چکاوک به صورت الکترونیک در 5 مهر 93 در چهار استان زنجان، قم قزوین و البرز راه‌اندازی شد و در حال حاضر در 23 استان در قالب 26 مدیریت در حال اجرا است. از اول اجرای این طرح تا الان حدود 950 هزار فقره چک در قالب 11937 هزار میلیارد گردش موجودی از طریق این سامانه به ثبت رسیده است.
عسکرپور تصریح کرد: مشکلی که اداره بازرسی نیز روی آن تاکید دارد متورم شدن حساب بدهکاران در شعب از زمان اجرای طرح چکاوک است که رفع آن نیازمند دقت بیشتر همکاران در تمامی شعب است.
سرپرست اداره کل خزانه و مبادلات ابراز امیدواری کرد همکاران در تعیین وضعیت چک ها به خصوص چک های رمزدار قبل از اقدام به هر کاری اطلاعات روی چک را با اطلاعات داخل سیستم مطابقت بدهند و در روزهای پایانی سال سعی نمایند تمامی چک های رمزدار دریافتی از مشتریان را از طریق سامانه چکاوک ارسال نمایند.
وی همچنین به موضوع سامانه های ساتنا، پایا پرداخته و لزوم اعمال کنترل های لازم در زمان صدور دستور پرداخت توسط شعب و مدیریت های شعب را ضروری دانست.
در پایان ایشان اظهار داشت: تمامی مدیریت های شعب ضمن برآورد صحیح در خصوص نیاز به نقدینگی برای روزهای پایانی سال جاری و همچنین روزهای ابتدای سال 1394، وجوه نقد مورد نیاز را در استان تهران از طریق این اداره کل و در استان های دیگر از طریق تعامل با ناظرین پولی بانک مرکزی و همچنین سایر بانک های دارای امکانات مناسب تامین نمایند. 
در ادامه سعید دهقان‌نیری سرپرست اداره کل حسابداری و بودجه با بیان اینکه اداره حسابداری و بودجه بعد از حضور دکتر بت‌شکن ماموریت پیدا کرد که انضباط مالی را در سطح بانک به صورت کامل‌تری به اجرا درآورد، گفت: مطمینا انضباط مالی در تمامی امور بانک وجود داشته اما در گذشته به آن صورتی که دکتر بت‌شکن مدنظر داشت، نبوده است. پس از حضور ایشان برنامه‌ریزی بانک بر اساس عملکرد صورت گرفت و در نتیجه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد انجام شد.
همچنین سمایی معاون اداره کل فناوری و اطلاعات، گفت: عملیات پایان سال مطابق روال باید پس از صدور مجوز و با هماهنگی اداره کل فناوری اطلاعات صورت پذیرد و کارکنان باید سایت اطلاع رسانی را به طور مرتب بازبینی کنند تا در جریان آخرین وضعیت و اخبار و تغییرات احتمالی در برنامه ها قرار گیرند.
وی افزود: تاکید می شود که افتتاح شعب قبل از روزهای پایانی سال انجام پذیرد، چرا که بررسی مسایل و مشکلات احتمالی در خصوص این گونه شعب با توجه به تراکم بالای کار واحد پشتیبانی در روزهای پایانی سال عملا مقدور نمی باشد.
سمایی ادامه داد: فرآیند تهیه بیلان پایان سال براساس دستورالعمل‌ها توسط شعب تنظیم و در قالب یک چک لیست به شعب ابلاغ شود.
معاون اداره کل فناوری و اطلاعات، با بیان اینکه سرورها را کنترل و از نحوه عملکرد فضای آزاد و صحت انجام back upگیری آن مطمین شوید، گفت: در مراحل مختلف روز حتما تراز آزمایشی از شعب گرفته و کنترل شود.
وی افزود: مدیریت‌هایی که اطلاعات خودشان را ارسال کرده‌ اما تاییدیه اخذ نکرده‌اند با توجه به ترافیک بالای درخواست ها در آخرین ساعات روز پایان سال کمی صبور باشند و منتظر دریافت تاییدیه از اداره کل آمار و اطلاعات باشند.
سمایی افزود: در صورت ایجاد مغایرت در تراکنش‌های حساب مشتریان لازم است در زمان مراجعه مشتریان اطلاعات مغایرت را در سیستم ثبت و اقدام به مغایرت گیری نمایند.
نایبی مشاور مالیاتی بانک نیز با اشاره به مالیات‌های تکلیفی، گفت: قانون برای مودی مالیاتی نسبت به پرداخت‌هایی که انجام می‌دهد تکلیفی تعیین کرده است که بر طبق مقررات و قوانین مالیاتی، مالیات «شخص» را کسر کنند و در زمان معین به حساب وزارت امور اقتصادی و سازمان مالیاتی کشور واریز کنند.
وی در تشریح مالیات حقوق افزود: مبلغی که ما به صورت نقدی به کارکنان می‌دهیم مشمول مالیات است به جز آنچه که در ماده 99 به عنوان معافیت دیده شده است.

آخرین بروزرسانی 1394/7/26