پربازدیدترین اخبار پربازدیدترین اخبار

دکتر محمدهاشم بت شکن :

حوزه اعتباری نیازمند دقیق ترین و آگاه ترین افراد است

مدیرعامل بانک، عضو هیأت مدیره و مدیر امور حراست در اولین بازدید از ادارات مرکزی بانک در سال جاری، از مدیریت امور اعتباری بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار ما، در نشستی که در جریان این بازدید و با حضور مسوولان و کارکنان اداره کل اعتبارات و تامین مالی و اداره کل تسهیلات تبصره ای برگزار شد، دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک گفت : کارکنان حوزه اعتباری ، ذی صلاح ترین افراد برای اظهارنظر حرفه ای در مورد آینده یک کسب و کار هستند و باید این کار را در خود تقویت کنند.
دکتر بت شکن با قدردانی از اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه اعتباری به ویژه در شش ماهه دوم سال گذشته افزود : باتوجه به اینکه مسوولان این حوزه به طور مستمر و پیگیر در جلسات هیات مدیره حضور داشته و همواره طرح ها و مسایل این بخش را ارایه می کنند ، این موضوع نشان دهنده این است که بخش اعتباری بانک در تصمیم گیری های استراتژیک که برعهده هیات مدیره می باشد تصمیم ساز خوبی هستند.
مدیر عامل سرمایه گذاری ، خزانه داری و پرداخت تسهیلات را سه موتور خلق ارزش یا سودآوری در بانک بر شمرد و گفت : در کنار سودآوری این روش ها ، هر یک از آن ها از ویژگی به نام سودخورک نیز برخودار هستند به عنوان مثال در سرمایه گذاری خارجی اگر این فرآیند به درستی انجام نشود ذخیره یا زیان ارزش کاهش سرمایه گذاری حاصل می شود و یا در صورت کاهش ارزش سهام خریداری شده از بورس ، کاهش زیان ارزش دارایی در پی خواهد داشت. 
وی تصریح کرد : در بخش خزانه داری اگرچه وضعیت بانک در حوزه سیستم بین بانکی مناسب است اما سودآوری این بخش چشمگیر نمی باشد.
دکتر بت شکن سودخورک بخش اعتبارات را معوق شدن و زیان دوبرابری این بخش عنوان کرد و گفت: با معوق شدن تسهیلات پرداخت شده، مطالبات به بخش غیرجاری انتقال می یابد و کنترل سود آن روشن نخواهدبود. 
مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه در سال های اخیر به دلیل رعایت بهداشت اعتباری در بانک، ضرر و زیان در حوزه اعتباری کاسته شده است افزود : در سال گذشته چندین بار سیاست های اعتباری به ویژه در شش ماهه دوم مورد بازبینی قرار گرفت که این امر نشان دهنده اقدام به موقع و هوشمندانه مسوولان این حوزه بانک است.
دکتر بت شکن به تهیه و تدوین سیاست های اعتباری سال جاری در زمان مناسب اشاره کرد و گفت : باتوجه به اینکه سیاست های اعتباری سال جاری به موقع به شعب ابلاغ و از سوی دیگر درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی متناسب سازی شد این ها نشان دهنده چابکی و سرعت عمل بانک است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در پرداخت تسهیلات از ابتدای سال تاکنون گفت : اگر کارکنان شعب درخصوص پرداخت تسهیلات فعالیت بیشتری داشته باشند نقش آفرینی بانک در خروج از رکود از یک سو و همچنین سودآوری بانک افزایش خواهد یافت.
دکتر بت شکن با اشاره به تغییر ساختار ایجاد شده در حوزه اعتباری بانک گفت : برای نهادینه سازی تغییر ساختار ، باید زیرساخت های آن نیز تعیین شود و با اجرای این تغییر ساختار باید آماده کارهای جدیدی باشیم.
مدیر عامل بانک اظهار داشت : فلسفه ایجاد اداره کل اعتبارات و تامین مالی و معاونت توسعه اعتبارات آن ، این است که با شرکت تامین سرمایه و گروه مالی برای روش های جدید تامین مالی تعامل گسترده داشته باشد و با برگزاری نشست های مشترک با اداره اعتبارات این شرکت ها، راه های نوین تامین مالی برای مشتریان خاص ایجاد و معرفی شود.
وی با اشاره به اهمیت انواع نحوه تامین مالی در بانک برای مشتریان گفت: شناسایی این مشتریان به عهده مدیریت ها بوده و باید در ابتدا انواع نحوه تامین مالی به مدیران شعب اطلاع رسانی تا آنها مشتریان خوب را شناسایی و به اداره کل اعتبارات و تامین مالی معرفی کنند. این مشتریان باید مرتبط با حوزه مسکن بوده و همه جانبه اعتبارسنجی شوند. 
وی افزود : این گونه نحوه تامین مالی در چند سال اخیر در کشور ارایه شده که در بانک ما برای اولین بار صورت گرفته و برای نتیجه گیری بهتر باید به طور عملی به مدیران شعب آموزش داده شود زیرا زمانی که به طور اجرایی آموزش داده شود مدیران می توانند با تسلط و آگاهی بیشتری با مشتریان خود تعامل کنند.
دکتر بت شکن با اشاره به نحوه تامین مالی برای شرکت فولاد مبارکه گفت : اولین نتیجه عملی اداره کل اعتبارات و تامین مالی در خصوص نحوه تامین مالی برای این مشتری به منصه ظهور رسید و در این پروژه تخصیص اعتبار و تامین مالی اجرا شد.
وی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات اجرایی شدن آن در بانک گفت : باید مدیران شعب این فرصت را غنیمت شمرده و به بهترین شکل از این فرصت بهره برداری کنند.
دکتر بت شکن با تاکید بر اهمیت بانکداری شرکتی تصریح کرد : بانکداری شرکتی چیزی جز ایجاد یک رابطه متناسب با مشتری ، شناسایی صحیح و به موقع نیازهای آن و ارایه راهکار مناسب بانکی و مالی به آنها نمی باشد و این اثربخشی اداره کل اعتبارات را به ارمغان خواهد آورد .
وی افزود : به هر میزان سرعت کار را افزایش داده و باعث روان سازی کارها شوید کارایی بالا رفته و با افزایش اثربخشی و کارایی ، بهره وری به شکل عملی حاصل خواهد شد.
مدیر عامل بانک بیان کرد : در صورت ارایه خدمات بانکی و مالی در اسرع وقت و بهترین شکل به مشتری در بانکداری شرکتی ، بی شک این مشتری سایر نیازهای خود از جمله پرداخت حقوق به کارکنان ، سود سهام به سهامداران ، خدمات کارمزد محور و ... خود را نیز از بانک طلب خواهد کرد و لازم است شعب در این خصوص آگاهی یافته و حتی فردی به عنوان رابط در شعب حضور داشته باشد تا در صورت نیاز با آنها تماس گرفته و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.
وی درخصوص اهمیت جایگاه اعتبارات در بانک گفت : اگرچه شعب محل اجرای سیاست ها و دستورالعمل های بانک است اما اعتبارات قلب بانک بوده و اگر در این اداره سیاست گذاری درست صورت گیرد نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد. همچنین باتوجه به اینکه برخی از امور جاری و جزیی به شعب واگذار شده بنابراین در این اداره انتظار است که کارهای جدیدی انجام گیرد.
مدیر عامل با اشاره به اهمیت سطح آگاهی و اطلاعات کارکنان حوزه اعتباری گفت : بهترین افراد باید در حوزه اعتباری حضور داشته و به اندازه ای از دانش ، تجربه و تخصص بهره مند باشند که قدرت تحلیل داشته باشند. 
وی اظهار داشت : در دنیا وقتی بحرانی در صنعتی رخ دهد کارشناسان اعتباری بانک ها در حوزه ذیربط به عنوان تحلیل گران با رسانه ها گفت و گو کرده و دلایل آن را بررسی می کنند بنابراین از کارشناسان اداره کل اعتبارت و تامین مالی نیز این انتظار وجود دارد که ضمن مطالعه دقیق صنایع وموضوعات مختلف مرتبط با صنعت مسکن و ساختمان قدرت تحلیل گری را در خود افزایش دهند. 
مدیرعامل افزود : باتوجه به حضور مدیران و کارکنان خبره در این ادارات بتوانیم راهکارهای نوینی برای تامین مالی حوزه کاری خود ارایه داده و توسعه بخشیم.
دکتر بت شکن در پایان سخنان خود گفت : باتوجه به اینکه بسیاری از تسهیلات بانک در حوزه تسهیلات تعهدی تعریف شده و در این بخش هیچگونه ارزیابی اعتباری صورت نمی گیرد نمی توان این گونه تسهیلات را کار اعتباری عنوان کرد. پس باید برای تغییر این چارچوب و ساختار در شعب ستاد را تقویت کرده و به تدریج این نحوه و فرآیند اعتباری در بازدهی ، سوددهی و کاهش میزان معوقات در سرفصل های جاری خود را نشان خواهد داد.
در ادامه این نشست علیرضا بلگوری ، عضو هیات مدیره گفت : واحد اعتبارات یکی از مهترین واحدهای بانک است و دیدگاه های اخیر به بخش مسکن نشان دهنده این است که بانک در ریل اصلی خود یعنی فعالیت در بخش مسکن و ساختمان قرار گرفته و می توانیم امیدوار باشیم که مشتریان قدیمی را به بانک برگردانیم. 
بلگوری با اشاره به اهمیت حضور بانک در بخش مسکن و ساختمان و اقدامات حوزه اعتباری برای این بخش ها گفت: باتوجه به اینکه بیشترین مشکلات و مسایل موجود مربوط به ورود بانک به حوزه های بازرگانی ، تجاری و ... بوده و از سویی دیگر نیز مسایل مرتبط با واحدهای مسکونی حتی در شرایط سخت را می توان با تلاش و پیگیری های فراوان به قابلیت خرید و فروش رساند باعث شد تا مدیران بانک دوباره به اندیشه بازگشت به بخش تخصصی و اصلی بانک یعنی مسکن وا داشت. 
وی رعایت بهداشت اعتباری را الگوی حوزه اعتباری عنوان کرد و افزود : در این شرایط سخت اقتصادی و رکورد در بخش مسکن همچنان پرداخت های بانک به طور منظم صورت می گیرد.
عضو هیات مدیره درخصوص عملکرد بخش اعتباری تصریح کرد : آخرین آمارها درخصوص عملکرد سیستم اعتباری بانک در چهار ماهه اخیر نشان می دهد که 60 درصد اهداف در حوزه تسهیلات بخش مشارکت مدنی و 49 درصد اهداف فروش اقساطی و خرید مسکن محقق شده است.
وی با اشاره به حضور کارکنان تحصیلکرده ، باتجربه و دارای دانش اعتباری در بخش اعتباری بانک افزود : با حضور این کارکنان تصمیم گیری در حوزه اعتباری به سمت تصمیم گیری جمعی و گروهی در شکل کمیته ها سوق یافته است و این ساختار در مدیریت ها و شعب نیز ایجاد شده است. این اتفاق ضمن کاهش ریسک در بانک ، کنترل های داخلی را نیز افزایش می دهد.
عضو هیات مدیره افزود : در سال جاری انتظار داریم کارشناسان اعتباری در کمیته های اعتباری حضور یابند و از نزدیک فضای کاری و مباحث این کمیته را ببینند و تجربه این بخش را کسب کنند.
بلگوری به تهیه سیاست های اعتباری قبل از پایان سال تاکید و بیان کرد : فعالیت های خوبی در حوزه اعتباری انجام شده که نشان از چابکی و سرزندگی در کارکنان و حرکت در مسیر سیاست های تعیین شده و تعیین سیاست های اعتباری قبل از پایان سال تاییدکننده این موضوع است.
عضو هیات مدیره افزود : اگر قرار است تسهیلاتی پرداخت شود باید از ابتدای سال این امر روی دهد و نباید زمان را از دست داد چرا که اگر فرصت ها را از دست دهیم نتیجه این امر در پایان سال منتج به عدم سودآوری خواهد شد.
وی به اهمیت حضور نیروی انسانی خبره در بخش اعتباری اشاره کرد و گفت : پیشنهاد می شود در حوزه منابع انسانی بانک ، منبع اطلاعاتی تشکیل شود و براساس آن بتوان نیروهای بااستعداد ، پرانگیزه و علاقه مند به حوزه اعتباری را از همان زمان ورود شناسایی کرده و پس از طی دوره های آموزشی ، آن ها را در این بخش ها بکار گمارد.
بلگوری اظهار داشت : ارتباط بازار پول و سرمایه برای تامین مالی مشتریان یکی از بحث هایی است که در کل کشور مطرح است و در بانک ما نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته ، ساختار آنها ایجاد شده و کارهای خوبی در این خصوص از جمله اوراق صکوک انجام شده است. 
وی در پایان سخنان خود بیان کرد : در سال جاری برای اولین بار بانک برای بخش مصارف هدف گذاری کرده و با اجرای این موضوع ضمن کمک به اقتصاد کلان کشور و خروج بخش مسکن از رکود ، سودآوری برای بانک نیز در پایان سال حاصل خواهد شد.
در ادامه این نشست ، محمد حسن مهدوی مشاور مدیرعامل و مدیر امور حراست گفت : سلامت بانک مرتبط با این ادارات اعتباری می باشد و این امر با تسلط کامل کارکنان بر موضوعات حوزه کاری خود و مطالعه و آموزش خوب آنها حاصل می شود.
مدیر امور حراست تصریح کرد : اگر بانک را به بدن انسان تشبیه کنیم ، حوزه اعتباری بانک همان بخشی از بدن انسان است که نقش تنظیم کنندگی امور را برعهده دارد.
وی تاکید کرد : اگر سلامت بانک ، تداوم عمر و افزایش سوددهی آن وابسته به این ادارات باشد ، باید نخبگان و افراد دارای فکر و ایده در حوزه اعتباری حضور داشته باشند.
مهدوی در پایان سخنان خود تلاش ، آگاهی و هوشیاری ، علم و دانش ، انضباط کاری در هر دو وضعیت پوشش ظاهری و کاری ، آموزش مستمر و داشتن ارتباط صحیح و تعاملات سازنده با شعب ، مناطق و استان ها و در نهایت ابتکار و خلاقیت را از مهمترین عوامل موفقیت کارکنان در این بخش عنوان کرد.
همچنین در این نشست نادر قاسمی مدیر امور اعتباری با اشاره به نتایج مطلوب ایجاد ادارات جدید در حوزه اعتباری گفت : بیش از 80 درصد انرژی و زمان حوزه اعتباری صرف بخش تسهیلات تبصره ای به ویژه مسکن مهر و حضور در جلسات آن می شد که خوشبختانه با تشکیل اداره تسهیلات تبصره ای بانک فرصت بیشتری برای انجام کار اصلی خود پیدا کرد.
مدیر امور اعتباری تصریح کرد : از دیگر نتایج مطلوب این جداسازی افزایش ثبات در بخش اعتبارات و همچنین ورود بانک به اعتبارات نوین و جدید می باشد.
وی به موضوع بانکداری شرکتی اشاره کرد و افزود : در این بخش اقدامات بسیاری انجام شده و به نظر می رسد این ظرفیت در حوزه اعتباری بانک وجود دارد که در این بخش نیز خوب عمل کردیم زیرا مشتریانی که معرفی می شوند مشتری ارزشی برای بانک بوده و این موضوع یک اتفاق بزرگ در بانک می باشد.
قاسمی اظهار داشت : ارتباط با شرکت های سرمایه گذاری مسکن یکی از مباحثی است که در سال های اخیر جزء اولویت حوزه اعتباری قرار گرفته و ارتباط بانک با این شرکت ها در حال بهبود و گسترش می باشد و بانک سعی دارد تمام درخواست های آنها را که به توان راه حلی قانونی برای آن تعیین کنند را بررسی کند.
وی تصریح کرد : از 182 هزار میلیارد ریال اعتباری که برای بخش های باسپرده و بدون سپرده درنظر گرفته شده 250ر40 میلیارد ریال به بخش بدون سپرده اختصاص داده شده و طبق آمار تا پایان خرداد ماه 18 درصد اعتبار ابلاغی را در این بخش مصرف کرده ایم که 91 درصد این اعتبار در عقود مشارکتی و 9 درصد آن در عقود مبادله ای صرف شده است.
قاسمی گفت : در بررسی آمار نقطه به نقطه خردادماه سال جاری نسبت به خردادماه سال گذشته در بخش انعقاد مشارکت مدنی به لحاظ تعداد 73 درصد و به لحاظ مبلغ 86 درصد رشد داشته ایم. بررسی عملکرد سه ماهه سال جاری نیز نسبت به سه ماهه اول سال گذشته از نظر تعداد 35 درصد و به لحاظ مبلغ 80 درصد در این بخش رشد داشته ایم. این آمار ها بیانگر این است که فرآیند پرداخت تسهیلات از لحاظ تعداد و مبلغ رو به رشد می باشد ولی از لحاظ کل تحقق اهداف، 33 درصد اهداف حاصل شده و پیش بینی می شود در ماه های آتی این روند رشد ادامه داشته باشد.
مدیر امور اعتباری به اهمیت رعایت بهداشت اعتباری و اعتبارسنجی مشتریان اشاره و عنوان کرد : امسال انتظار داشتیم که باتوجه به آزادسازی تسهیلات ، عدم رسوب حساب جاری و تجدید نظر چند باره در سیاست های اعتباری رشد پرداخت تسهیلات را داشته باشیم اما آن چیزی که مشخص است به هر بهانه ای تسهیلات پرداخت نمی کنیم بنابراین به طوریکه هیچ پرونده ای حتی با کوچکترین بند احتمالی تصویب نمی شود.
وی درخصوص عملکرد در بخش بافت فرسوده اظهار داشت : در این بخش مقرر شد تا 55 هزار واحد مسکونی از این تسهیلات بهره مند شوند که تاکنون 7 هزار واحد آن انعقاد قرار داشته و 8 هزار و هفتصد واحد نیز به دفترخانه معرفی شده اند.
در ادامه این نشست ندا کسری کرمانشاهی، رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای با اشاره به حجم بالای کاری کارکنان این اداره اظهار کرد: با وجود تلاش کارکنان برای رفع مشکل مشتریان از طریق تماس تلفنی، پیامک و حتی از طریق شبکه های اجتماعی باز هم نیاز به حضور کارکنان بیشتر به منظور انجام امور جاری در این اداره احساس می شود.
وی در پایان افزایش تعداد کارکنان و کارشناسان این اداره کل از طریق تغییر در چارت سازمانی را خواستار شد.
همچنین در این نشست حسین حیدری، سرپرست اداره کل اعتبارات و تامین مالی با اشاره به لزوم شناسایی و جذب نیروهای جوان، باانگیزه، علاقمند و توانا به منظور اجرای هرچه بهتر سیاست های کلان بانک و اعطای تسهیلات جدید بانک اظهار کرد: با توجه به حساسیت حوزه اعتباری ، توجه به این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: در رابطه با سیاست های اعتباری تلاش کردیم تا ارتباط تنگاتنگی با مدیریت ها و شبکه بانک داشته باشیم و از این طریق بتوانیم نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و در جهت رفع مشکلات برآییم.
حیدری تغییرات مثبت آمارها را یکی از ثمرات این تلاش دانست و گفت: پیشرفت های حاصل شده در بانک، نتیجه تلاش شبانه روزی کارکنان است که موجب نزدیکی هرچه بیشتر ما به اهداف شده است.
وی افزود: سعی کردیم در بخش های مختلف با مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز بانک اعم از تراکم جمعیتی، تعداد خانوارها، واحدهای مسکونی احداث شده، پروانه های صادره و ضریب افزایش جمعیت دریافت کنیم تا بتوانیم با اطمینان بیشتری از آمار و اطلاعات به منظور برنامه ریزی برای نیل به اهداف استفاده کنیم.
شایان ذکر است پس ازاین نشست، مدیرعامل و هیأت همراه از دوایر اداره کل اعتبارات و تامین مالی و اداره کل تسهیلات تبصره ای بازدید کردند.
آخرین بروزرسانی 1395/5/19