پربازدیدترین اخبار پربازدیدترین اخبار

جعفرآقاملایی

پیگیری مطالبات باید از همان قسط اول انجام شود

یکی از مهم ترین دلایل رشد سرانه تعداد پرونده های مطالبات غیرجاری در پایان شهریورماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته عدم پیگیری مطالبات از همان قسط اول است که باید در این خصوص حساسیت لازم برای پیگیری مطالبات از قسط اول به صورت مستمر و مشارکت تمامی کارکنان شعب مدنظر قرار گیرد.
جعفر آقاملایی عضو هیات مدیره بانک این مطلب را در پنلی با موضوع «کاهش مطالبات غیر جاری » عنوان کرد و گفت : باتوجه به مانده مطالبات در پایان شش ماهه اول سال جاری و هدف گذاری در این بازه زمانی متاسفانه با رشد مانده مطالبات مواجه شده ایم به طوریکه مطالبات فوق طی سال 94 مبلغ 15 هزار میلیارد ریال معادل 93 درصد رشد یافته است. در پایان شش ماهه اول سال جاری شاهد افزایش 12 هزار میلیارد ریالی در مبلغ مطالبات هستیم که نشان از رشد 90 درصدی در این بازه زمانی دارد.
وی با اشاره به مقایسه تغییرات روند رشد مانده منابع و مانده ناخالص تسهیلات از آغاز طرح مسکن مهر تا پایان شش ماهه اول سال جاری گفت : از آغاز طرح مسکن مهر مانده منابع بانک از 152 هزار میلیارد ریال در سال 1388 به مبلغ 567 هزار میلیارد ریال در پایان شهریور سال جاری رسید که افزایشی معادل 274 درصد داشته است. همچنین مانده ناخالص تسهیلات با رشد حدود 3 برابری از 297 هزار میلیارد ریال به 178ر1 هزار میلیارد ریال افزایش داشت.
عضو هیات مدیره ادامه داد : مانده مطالبات غیرجاری از مبلغ 043ر9 میلیارد ریال در سال 88 به مبلغ 131ر95 میلیارد ریال در شهریور ماه رسید که رشدی معادلی 952 درصدی را نشان می دهد که این رشد متناسب با رشد مانده منابع نمی باشد و باتوجه به حجم فراوان مانده مطالبات و افزایش فزاینده آن و ارزیابی عملکرد شش ماهه اول سال جاری نشان می دهد که باید با اهتمام لازم ،  تلاش و کوشش بسیاری در این بخش صورت پذیرد.
آقاملایی در پایان سخنان خود تلاش در راستای کاهش قیمت تمام شده پول از سوی تمامی شعب را خواستار شد و بر برنامه ریزی مناسب در این خصوص تاکید کرد.
سرپرست اداره کل امور شعب استان ها تشریح کرد
عملکرد مدیریت ها در بخش مطالبات غیرجاری
محمد حسن علمداری سرپرست اداره کل امور شعب استان ها به عنوان سخنران بعدی این پنل گزارشی از عملکرد مدیریت های استان ها در بخش مطالبات غیرجاری در پایان شش ماهه اول سال جاری ارایه کرد.
وی درخصوص سهم هر بخش تسهیلاتی در مانده مطالبات گفت : 11 درصد مربوط به بخش مسکن روستایی،                      9 درصد مشارکت مدنی طرح مسکن مهر ، 28 درصد ارزی و 51 درصد متعلق به سایر بخش ها است.
سرپرست اداره کل امور شعب استان ها مطالبات مربوط به تسهیلات پرداختی به زلزدگان ، برخی شرکت ها و سازمان ها را از جمله مطالبات خاص مدیریت ها عنوان کرد و افزود : مانده مطالبات در این بخش در پایان شهریور ماه سال جاری مبلغ 477ر1 میلیارد ریال بود که نسبت به مانده این مطالبات در پایان سال 94 مبلغ 444 میلیارد ریال و رشد 43 درصدی را نشان می دهد.
علمداری درخصوص مانده مطالبات غیرجاری بانک از لحاظ تعداد بدهکاران و پرونده های مطالبات غیرجاری گفت : از کل مطالبات به مبلغ 95,132 میلیارد ریال مبلغ 56,662 میلیارد ریال یعنی 60 درصد متعلق به یکصد بدهکار با بیشترین بدهی و مبلغ 38,470 میلیارد ریال یعنی 40 درصد متلعق به پرونده های سایر مشتریان است.
وی از مدیریت های یزد ، شرق تهران ، غرب تهران، کهگیلویه و بویراحمد، قم ، مازندران ، فارس، خراسان شمالی و گلستان  در بخش مسکن روستایی ؛ کهگیلویه و بویراحمد ، یزد،  قم ، سمنان ، فارس و مازندران در بخش مشارکت مدنی طرح مسکن مهر و سیستان و بلوچستان در بخش سایر مطالبات به عنوان مدیریت هایی که در مقطع پایان شهریور ماه سال95 نسبت به پایان سال 94  کاهش مانده مطالبات داشته و یا تقریباٌ بدون تغییر بوده اند نام برد.
سرپرست اداره کل امور شعب استان ها از مدیریت های سیستان و بلوچستان با عدد0.6-  درصد تغییرات مانده مطالبات شهریورماه سال 95 نسبت به پایان سال 94 تنها مدیریت دارای عملکرد مطلوب در کاهش مانده مطالبات یاد کرد و گفت : مدیریت البرز با 1.27 درصد مطالبات غیرجاری به مانده کل تسهیلات و مطالبات در بخش آمار مقایسه ای  نسبت مانده مطالبات غیرجاری به مانده کل تسهیلات و مطالبات غیرجاری و مدیریت اصفهان با 435 عدد پرونده در بخش سرانه تعداد پرونده های مطالبات غیرجاری و مدیریت مرکز تهران با 150.1 درصد در بخش وصول نقدی اقساط دارای برترین جایگاه در موارد های یادشده بودند.
وی در پایان سخنان خود به پرداخت تسهیلات به مبلغ 64,547 میلیارد ریال  در پایان شش ماهه اول سال جاری و رشد 74 درصدی نسبت به همین بازه زمانی نسبت به سال قبل اشاره کرد.
رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات
وصول مطالبات وظیفه تمامی کارکنان است
در ادامه این پنل ، اصغر گودرزی رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات با اشاره به تلاش ها و کوشش های فراوان مدیریت ها در پیگیری پرونده های تسهیلات گفت : بررسی فعالیت های مدیریت ها نشان از پیگیری های مستمر و مطلوب پرونده های معوق دارد اما متاسفانه مطالبات در پایان شهریورماه سال جاری از نظر مبلغ نسبت به پایان سال گذشته رشد زیادی داشته است.
وی عدم بررسی به موقع و مستمر مطالبات از سوی مدیریت ها و برخی مطالبات مربوط به تسهیلات خاص از جمله حوادث غیرمترقبه ( زلزله ، سیل ) را از مهمترین دلایل درون سازمانی تاثیرگذار بر روند پیگیری مطالبات عنوان کرد و افزود : قوانین و مقررات مبهم به ویژه مربوط به سازمان هایی از جمله شهرداری ها و آیین نامه های اجرایی از مهمترین عوامل برون سازمانی موثر بر کندی وصول مطالبات می باشد.
گودرزی با اشاره به اینکه وصول مطالبات وظیفه تمامی کارکنان است تصریح کرد : دقت در بررسی اعتبار ضامنان در هنگام تشکیل پرونده های تسهیلاتی و مذاکره با بیمه های طرف قرارداد با بانک از راهکارهای شاخص وصول مطالبات است.
رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات در پایان سخنان خود به اخذ مجوز همکاری بانک با تعدادی از شرکت ها در بخش تسهیلات مسکن روستایی اشاره کرد و افزود : مدیریت ها باید از این فرصت استفاده کرده و با  انعقاد قرارداد با این شرکت ها تلاش کنند تا بیش از پیش در وصول مطالبات این بخش موفقیت حاصل شود.
داود خلجستانی
نظارت دقیق بر نتایج ارزیابی های ارزیابان بانک از وثایق معرفی شده متقایان ، مهم است
داود خلجستانی رییس اداره کل حقوقی به عنوان سخنران بعدی این پنل درخصوص عوامل موثر خارج از بانک بر روند وصول مطالبات گفت :  ضعف قوانین و مقررات و تعدد بخشنامه های بانک مرکزی و پیچیدگی آن ها در خصوص نحوه و نرخ تسویه مطالبات ارزی با بدهکار ، عدم همکاری مناسب دستگاه قضایی برای صدور و اجرای حکم ، تاخیر طولانی در پاسخگویی به استعلام مرجع قضایی درخصوص ورود کالا به داخل کشور و سرنوشت کالاها از گمرک و پذیرش دعاوی ورشکستگی توسط دادگاه ها بدون طرف دعوی قرار گرفتن بانک ها فقط با حضور نماینده دادستان از مهم ترین عوامل بیرونی بانک است.
رییس اداره کل حقوقی از عدم آشنایی و تسلط کارکنان در حوزه ارزی و اتخاذ سیاست های نادرست پرداخت تسهیلات ، فقدان اعتبار سنجی کافی در زمان پرداخت تسهیلات ، خودداری از توثیق وثیقه مناسب توسط تسهیلات گیرندگان ، ارزیابی غیرواقع وثایق در هنگام اعطای تسهیلات توسط ارزیابان ، دریافت اسناد مجعول و صوری در گشایش اعتبار اسنادی ، عدم تنظیم صحیح و کامل قراردادها و فقدان امضای صاحبان امضا طبق اساسنامه شرکت ها را عوامل داخلی یا درونی  موثر در حوزه وصول مطالبات عنوان کرد.
وی برای بهبود عملکرد بانک در خصوص رفع مشکلات مربوط به عوامل بیرونی حوزه وصول مطالبات به تهیه نامه ای با موضوع خلای های قانونی در عملیات بانکی به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توسط این اداره کل اشاره کرد.
خلجستانی اخذ اطلاعات لازم برای شناسایی و اعتبارسنجی مشتریان قبل از گشایش اعتبار به منظور اطمینان از وصول بدهی در سررسید، اخذ وثایق و تضامین کافی و بررسی عملکرد گذشته متقاضی در حوزه های ارزی و رتبه اعتباری آنان،  نظارت دقیق تر برروی ارزیابی های انجام شده توسط ارزیابان بانک از وثایق معرفی شده توسط متقاضی اعتبار و ضمانت اجرای جبران خسارت توسط ارزیابان در صورت قصور ایشان وتوجه دقیق به صورت های مالی واقعی و همچنین مشتریان هنگام اعطای تسهیلات از پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای پیشگیری و کاهش مشکلات وصول مطالبات در اعتبارات اسنادی برای مرتفع کردن عوامل داخلی یا درونی بانک عنوان کرد.
مدیر شعب یزد
اصل موفقیت در وصول مطالبات ، هدف گذاری مناسب و پیگیری مداوم است
در ادامه این پنل حسن خطیب زاده ، مدیر شعب استان یزد درخصوص عوامل کلی و پیش زمینه موفقیت این مدیریت در وصول مطالبات معوق به تشکیل کارگروه وصول مطالبات در مدیریت قبل از ابلاغ تغییر چارت سازمانی ، شناسایی و اصلاح آدرس و مشخصات مدیونین، ضامنین به ویژه در مسکن مهر با توجه به تعریف پروژه ها و تکمیل بانک اطلاعاتی دارندگان مطالبات، انعقاد قرارداد با اداره کل پست و چاپ و توزیع اخطار بصورت ابلاغ حضوری و فعال سازی و ارتقای سیستم گویای پیگیری اقساط معوق ، استقرار همکاران مدیریت در شعب ناموفق و مساعدت با آنها در پیگیری پرونده های خاص اشاره کرد. 
وی مراجعه منظم و هفتگی به روستا ، تعامل با بنیاد مسکن شهرستان ها و اختصاص دفتر کار ویژه برای استقرار کارکنان و مراجعان، مذاکره حضوری و توجیهی با روستاییان و ایجاد درک متقابل و انعکاس تجربه های عملی نیروهای اعزامی و تقسیط مجدد در موارد خاص را از اقدامات ویژه مدیریت یزد در بخش وصول مطالبات روستایی عنوان کرد. 
تشکیل بانک اطلاعاتی و پیاده سازی سیستم متمرکز ثبت و پیگیری وصول مطالبات، تفویض اختیار کامل طرح دعوی در مراجع قضایی به مدیریت های شعب ، پیگیری اصلاح ماده 34 قانون ثبت ، مجوز مزایده ملک مورد وثیقه به درخواست مدیریت و در مدت زمان کوتاه ، تفویض اختیار بیشتر به کمیسیون وصول مطالبات مدیریت، تسریع در تعیین تکلیف بیمه اعتباری مسکن مهر و یا امکان صدور اجراییه و پیگیری متمرکز صدور اسناد مالکیت مسکن مهر از پیشنهادات خطیب زاده برای تسهیل در وصول مطالبات بود.
مدیر شعب استان یزد درخصوص سیاست های انگیزشی موثر در بهبود روند وصول مطالبات گفت : اتخاذ سیاست های انگیزشی برای موفقیت در بخش وصول مطالبات را مهم عنوان کرد و گفت : اختصاص پاداش نقدی و غیرنقدی به کارکنان موثر در امر وصول با پرهیز از شرطی شدن کارکنان ، تداوم انتقال بدهی بدون واریز درصد مانده بدهی، بخشودگی جرایم، افزایش سقف تقسیط با توجه به شرایط خاص و قرعه کشی مدیونین در مقاطع مختلف باتوجه به طرح های مصوب از سیاست های انگیزشی مرتبط با بخش کارکنان و مشتریان می باشد. 
خطیب زاده بهره مندی از نیروهای غیررسمی اثر گذار در راستای وصول مطالبات به ویژه در مسکن  روستایی از طریق شرکت های وابسته ، واگذاری عاملیت وصول مطالبات به بانک های دیگر یا شرکت پست و دفاتر پیشخوان و  انعقاد قرارداد با تعرفه مصوب با وکلای مجرب را از پیشنهادات و سیاست های برون سپاری امکان پذیر در حوزه وصول مطالبات عنوان کرد.
وی ادامه داد : انتقال مطالبات معوق تسهیلات تکلیفی  به سرفصل مطالبات از دولت ، تفکیک مطالبات به دو بخش عقود مبادله ای و مشارکتی و وزن دهی متفاوت در ارزیابی عملکرد ، هدف گذاری و سنجش عملکرد بر اساس متوسط مانده مطالبات ، جداسازی پرونده های خاص از آمار و عملکرد مدیریت ها حداقل در ارزیابی عملکرد مدیریت ها به منظور سنجش متوازن از جمله سیاست های تعدیل آماری در حوزه مطالبات معوق است. 
خطیب زاده  کاهش مطالبات غیر جاری روستایی از 46 میلیارد به 35 میلیارد ریال ، تحقق 370 درصدی هدف تعیین شده در ارزیابی عملکرد در شاخص کاهش مطالبات روستایی ، کاهش تعداد پرونده های معوق مدیریت از 16000 پرونده به 15000 پرونده ، کاهش سرانه تعداد پرونده های معوق شعب از 637 پرونده به 600 پرونده از توفیقات مدیریت یزد در 6 ماهه اول سال جاری عنوان کرد.
کاهش 10 میلیارد ریال مانده مطالبات و کسب رتبه دوم در بین مدیریت های کل کشور بدون احتساب مطالبات شرکت های خصوصی ، تحقق بیش از 100درصدی کاهش مطالبات غیرروستایی در 5 شعبه و کاهش مطالبات غیر جاری 16 شعبه از 25 شعبه مدیریت و تحقق 122 درصدی اهداف تعیین شده در شاخص وصول نقدی مطالبات و موفقیت 24 شعبه از 25 شعبه مدیریت در این شاخص از دیگر موفقیت های مدیریت یزد بود که خطیب زاده به آنها اشاره کرد.
تشریح عوامل مؤثر بر افزایش مطالبات غیر جاری توسط مدیر شعب مازندران
مصطفی تقوی مدیر شعب مازندران به عنوان سخنران پایانی این پنل در تشریح عوامل مؤثر بر افزایش مطالبات غیر جاری در  بخش تسهیلات عمومی گفت : اعلام ورشکستگی صوری برخی از بدهکاران کلان بانکی توسط محاکم قضایی، خرد بودن  مبالغ تسهیلات و فراوانی تعداد بدهکاران، بالا بودن دوره بازپرداخت عمده تسهیلات بانک و عدم امکان برون سپاری وصول مطالبات در بخش های غیر روستایی به وکلای مجرب و شرکت های وصول مطالبات از مهم ترین علل بروز مشکلات در بخش تسهیلات عمومی می باشد.
وی درخصوص چالش های تسهیلات مسکن مهر اظهار داشت : حجم بالای پرداخت تسهیلات تکلیفی در سال های اخیر و عدم امکان اعتبار سنجی دقیق و اخذ تضامین و وثایق مناسب ، احداث بیش از نیاز واحدهای مسکن مهر وکمبود متقاضی واجد شرایط در تعدادی از پروژه های احداثی ،  تاخیر در معرفی عضو واجد شرایط توسط نهاد معرفی کننده ، عدم تشکیل جلسات منظم ومستمر شورای مسکن  استان وعدم وجود حساسیت لازم جهت تعیین تکلیف و پیگیری مصوبات توسط دستگاه های عضو مذکور و عدم ایفای تعهد شرکت بیمه گذار در تسهیلات مسکن مهر در زمان درخواست بانک مبنی بر وصول مطالبات غیر جاری در بخش تسهیلات تکلیفی مسکن مهر است.
مدیر شعب استان مازندران درخصوص مشکلات وصول مطالبات در حوزه مسکن روستایی گفت : فصلی بودن درآمد خانوارهای روستایی متناسب با فصول برداشت محصول ، مشکلات ناشی از بحران های خشکسالی،سرمازدگی، سیل ، عدم ارزیابی پرونده های مشارکت روستایی توسط بانک و فقدان ضابطه الزام آور برای ادارات ثبت و  بنیاد مسکن در تحویل سندهای مالکیت صادره ای که از تسهیلات مسکن روستایی بانک بهره مند شده اند از عمده ترین دلایل بروز مشکلات در بخش مسکن روستایی است.
تقوی تعیین تکلیف نشدن قراردادهای مشارکتی بانک به دلیل رکود موجود در بازار مسکن ، وجود اختلاف بین سازنده و خریداران و طرح دعاوی در محاکم ذی صلاح قضایی ، عدم افزایش سقف فروش اقساطی ناشی از انتقال سهم الشرکه تسهیلات دریافتی و محدودیت تمدید مدت قرار داد های مشارکت مدنی در سال جاری را از مهمترین علت های مشکلات وصول مطالبات در پرونده های تسهیلاتی غیر تکلیفی در حوزه  مشارکت  مدنی عنوان کرد.
مدیر شعب استان مازندران در خصوص مشکلات وصول مطالبات در بخش عقود مبادله ای گفت : عدم همکاری مطلوب  سازمان ها ، ارگان ها و نهاد های مختلف با  بانک علیرغم صدور گواهی کسر اقساط ، صوری بودن بخشی از تسهیلات اعطایی ، عدم شناسایی دقیق بدهکار واقعی یا متصرف اصلی به دلیل نقل و انتقال وکالتی، عدم تناسب درآمد ماهیانه متقاضیان تسهیلات با اقساط ماهیانه ، عدم همکاری مطلوب دستگاه قضایی در زمان طرح دعوی مطالبه طلب ، نبود ضابطه مشخص به منظور ارسال اطلاعات ضامنین  به بانک مرکزی و عدم ارایه هرگونه خدمات بانکی به ضامنین بد حساب و عدم تجویز ماده 11 اصلاحی آیین نامه وصول مطالبات در وصول بخشی از مطالبات و باز تقسیط  قرارداد های تسهیلاتی به مدیریت های شعب از عمده ترین چالش های وصول مطالبات در این بخش می باشد. 
تقوی در پایان سخنان خود درخصوص عملکرد مدیریت مازندران در بخش های مختلف تا پایان شهریورماه سال جاری گفت :  557ر 51  میلیارد ریال مانده مطالبات و تسهیلات ،  778 میلیارد ریال مانده مطالبات ،1.48 Npl کلی مدیریت  و0.93  Npl مدیریت در بخش مسکن مهر ، نشان از عملکرد مطلوب این مدیریت دارد
آخرین بروزرسانی 1395/8/24