نمایش اخبار نمایش اخبار

دکتر بت شکن در مراسم معارفه مدیر امور مالی:

تعهد، دانش، سلامت و جوانگرایی شاخص انتصابات است

مراسم تودیع و معارفه مدیران امور مالی بانک با حضور مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره، مدیران امور و رؤسای ادارات برگزار شد.
به‌گزارش خبرنگار ما، در این مراسم دکتر بت‌شکن مدیرعامل بانک با اشاره به این که مهدیان از مدیران کارآزموده و پرتلاش بانکی محسوب می‌شود،‌ اظهار داشت: یک‌سری شاخص‌ها را برای انتصابات در بانک تهیه کرده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها، ترفیع از درون سازمان، دانش‌گرایی، سلامت و جوان‌گرایی است و امیدوارم این شاخص‌ها به‌طور کلی در تمام ارکان و سطوح بانک تقویت شود.
وی با قدردانی از تلاش و زحمات مهدیان در بانک مسکن، گفت: این یک افتخار برای بانک مسکن است و البته نشانگر توانمندی افراد در سازمان است که عضو هیات‌مدیره این بانک می‌تواند مدیر عامل بانک دیگر باشد یا مدیر امور این بانک، عضو هیات‌مدیره بانک دیگر باشد.
مدیرعامل تاکید کرد: یکی از نشانه‌های بلوغ سازمان و ارتقای جایگاه آن، این است که در کادرپروری کشور می‌توانند مؤثر باشند و زمانی که سازمانی بزرگ می‌شود، می‌تواند برای سایر دستگاه‌ها کادرپروری کند.
وی ادامه داد: این ویژگی خاص، توانمندی و ظرفیت کادرپروری بانک مسکن را نشان می‌دهد.
در ادامه، مدیرعامل برای مهدیان که عضویت در هیات‌مدیره بانک توسعه تعاون را به عهده گرفته است، در بخش توسعه و تعاون کشور آرزوی موفقیت کرد و افزود: گره‌گشایی، خونگرمی و جانشین‌پروری از خصوصیات آقای مهدیان بود و یک تعامل سازنده با تمام بخش‌ها داشت که جزو مهارت‌های مدیریتی وی به‌شمار می‌رود.
بت‌شکن، نداف را از مدیران زحمت‌کش، علاقه‌مند و سالم بانک مسکن دانست که به‌عنوان مدیر مالی بانک، یکی از حساس‌ترین سمت‌های بانک را برعهده می‌گیرد.
وی به انتظار بانک از مدیر مالی و خزانه اشاره کرد و کنترل و مدیریت قیمت تمام‌شده، تعادل از منابع و مصارف بانک را از اصلی‌ترین انتظارات برشمرد.
مدیرعامل، راه‌اندازی مجازی یک بازار بین مدیریت شعب و شعب را کاری مهم در حوزه بانک دانست که با سه ضلع حوزه امور شعب، حوزه طرح و برنامه و با محوریت مالی انجام می‌شود.
وی گفت: داشتن مدل‌های مالی خاص برای محصولات خاص لازم است و نباید کسری یک نوع حساب را از حساب دیگر برداشت کنیم؛ حساب‌ها باید مستقل و نرخ سود و ورودی و خروجی هر حساب به‌صورت مجزا مشخص باشد.
دکتر بت‌شکن، خط قرمز بانک را اضافه‌برداشت از بانک دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل نظام اقتصادی تنگنای مالی است، نه پول. بنابراین ما در بانک مسکن باید راه‌حل ارایه دهیم که استفاده از ابزارهای نوین مالی از نمونه‌های آن است.
وی، اصلاح ساختار سازمانی مالی بانک شامل افزایش سرمایه، وصول مطالبات و احیای دارایی‌ها و ورود به چرخه نقدی، مسوولیت انتشار اوراق مشارکت و سایر ابزارها، تمرکز در خزانه‌داری ریالی و ارزی و ارایه به‌موقع صورت‌های مالی شفاف را ازجمله ماموریت‌های اصلی مدیریت ما مدیرعامل بانک گفت: کمیته منابع و مصرف یکی از اصلی‌ترین کمیته‌های نظام بانکی است و هرگونه طرح تدوین‌شده در طرح و برنامه، باید در این کمیته به‌لحاظ سوددهی و ریسک، بررسی شده و بسیار چابک و بدون تاخیر عمل کند.
وی با بیان این‌که، استاندارد‌های دنیا می‌گوید یک بانک خوب، بانکی است که کل هزینه‌های پرسنلی را از هزینه‌های کارمزدی تامین کند، ادامه داد: بهبود مستمر مدیریت هزینه‌ها، تعامل سازنده با نهاد‌های نظارتی، اطلاع‌رسانی مناسب بانک مسکن با بانک مرکزی و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات از جمله انتظارات بانک از حوزه مالی به‌شمار می‌رود.
دکتر بت‌شکن در ادامه با اشاره به انتصاب نقاب‌دوست به‌عنوان رییس اداره بازرسی، افزود: بازرسی یاری‌رسان بهبود عملکرد شعب است، جایگاه شبکه بانکی در جامعه آن‌قدر مهم است که اگر وجهه عمومی بانک به‌عنوان سمبل اعتماد دچار آسیب شود، باعث تهدید امنیت ملی می‌شود. در بحث نظارت‌ها باید آن‌قدر کنترل‌های داخلی را دقیق انجام دهیم که بهانه به‌دست کسی ندهیم.
وی هم‌چنین اظهار داشت: سه رکن اساسی ساختار مناسب، روش مناسب و فناوری وجود دارد که اگر این سه رکن در کنار یکدیگر قرار گیرد، پایش و کنترل فرآیند‌ها سهل‌تر می‌شود. با ایجاد تغییر در سیستم‌ها و روش سنتی نظارتی در بانک، انجام فرآیند بازرسی در بانک باید بهینه شود.
مرتضایی، عضو هیات مدیره نیز با اشاره به بازرسی مکانیزه، آن را مقوله مهمی دانست و افزود: این روش باعث می‌شود تا از اشتباهات احتمالی شعب در کوتاه‌ترین زمان مطلع شده و نسبت‌به رفع آن اقدام کرد.
وی به بازرسی شعب در زمان قبل به‌صورت دوره یک‌ساله اشاره کرد و انجام بازرسی سرزده را یکی از عوامل کاهش اشتباهات دانست و افزود: بانک مسکن از نظر سلامت اداری نسبت‌به سایر بانک‌ها در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد.
مرتضایی، منطقه‌بندی کردن امور بازرسی را که بازرسان از استان‌ها انتخاب شده‌اند، یکی دیگر از اقدامات مهم برشمرد و افزود: این کار هم از فرسوده‌ شدن بازرسان می‌کاهد و هم از نیرو‌های توانمند استان استفاده می‌شود و کیفیت کار نیز افزایش می‌یابد.
عضو هیات مدیره هم‌چنین حضور بازرسان در شعبه را یک فرصت آموزشی برای کارکنان عنوان کرد و با تقدیر از زحمات همه کارکنان بازرسی، ارتقای سطح کیفی کار و اصلاح ‌بندهای بازرسی طبق استاندارد را از کارهای مهم این بخش عنوان کرد.
بلگوری، عضو دیگر هیات‌مدیره نیز با آرزوی موفقیت برای مهدیان، نقابدوست، نداف و دهقان، گفت: نیروی انسانی بانک مسکن در بین بانک‌ها بی‌نظیر است.
وی در ادامه افزود: مهدیان در حوزه مدیریت مالی بسیار موفق بود و توانست ساختار و چارچوب مالی بسیار خوبی را طراحی کند.
وی به جوان بودن نیروی انسانی در بخش امور مالی اشاره کرد و افزود: حوزه امور مالی توانست شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری را در بانک مستقر کند.
 بلگوری درخصوص برنامه‌های نظارتی و انضباط مالی هم گفت: چارچوبی که از ابتدای سال دکتر بت‌شکن در بحث نظام برنامه‌ریزی و مباحث مالی به آن اشاره کرده است، باید سرلوحه کارها قرار گیرد تا بتوانیم در این خصوص همکاری نزدیک و بیشتری میان حوزه مالی با اداره کل حسابرسی داخلی داشته باشیم. اداره حسابرسی داخلی باید در حوزه بحث‌های کنترلی و نظارتی وارد شود. عضو هیات‌مدیره با تاکید بر ارتباط درون‌سازمانی افزود: نقش امور مالی باید از نظر رعایت مقررات و کمک به همکاران پررنگ شود و کار بانک باید طبق ضوابط و مقررات پیش برود. بلگوری ادامه داد: بر همین اساس، نقش مالی در همه موارد باید پررنگ شود و قابل‌قبول نیست که عملیاتی در بانک انجام پذیرد و امور مالی بانک از آن بی‌اطلاع باشد. درواقع، اصل اقتصادی بودن همه فعالیت‌های بانک باید رعایت شود.
عضو هیات‌مدیره به تکالیف مجمع، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: انتظار آن‌ها از ما این است که تصمیمات بانک مسکن اقتصادی و سودآور باشد. درحال‌حاضر بانک ما محصولات خوبی دارد و باید این امکانات و محصولات را بهینه کنیم تا از بازده آن‌ها به سود برسیم.
 
بلگوری در ادامه به نقش بازرسی اشاره کرد و گفت: حوزه بازرسی طی یک سال گذشته درگیر برخی از پرونده‌های مطالباتی بوده و پس از وقوع اتفاق، وارد مباحثی شد که شاید بر اساس مفاهیم جدید بازرسی بانک برای رعایت مقررات و بهداشت به‌موقع باید قبل از وقوع وارد می‌شد و همه بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از حوزه بازرسی برای کمک به کاهش ریسک‌های بانک استفاده کنند. وی تصریح کرد: بازرسی بانک، هم باید این حس و نگاه پیشگیرانه را حتی در حوزه ستاد تقویت کند، هم باید کمک کند که عملیات و فرایندها، درست و طبق اصول و مقررات پیش رود و این حس را در شعب به‌وجود بیاورد که بازرسان برای کمک و راهنمایی مراجعه می‌کنند. یعنی باید بحث پیشگیری و بهداشت عملیات رعایت و تقویت شود.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: در همه قسمت‌های بانک، ازنظر بحث شایسته‌سالاری، انتخاب‌های خوبی شده و مخصوصاً در امور مالی گزینه‌های مختلفی وجود داشته و چون عملیات در امور مالی به‌صورت تیمی انجام می‌شود، امید است با همین رویکرد بتوانیم جایگاه بانک را در سیستم بانکی ارتقا دهیم.
در ادامه، نداف مدیر جدید امور مالی، مهم‌ترین ویژگی مهدیان را رعایت رفتار سازمانی و جدیت و تلاش در کار و همچنین مشارکت و تعامل با کارکنان عنوان کرد و افزود: بدنه بانک دارای سرمایه انسانی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی است که باید از توانایی تمام کارکنان در امور استفاده کرد. وی با اشاره به اولویت کارها در حوزه مالی و ارایه برنامه‌های آتی گفت: ما باید با کنترل روزانه نقدینگی در کل بانک، اجتناب از اضافه برداشت از بانک مرکزی و با حضور فعال در بازار بین بانکی جهت استفاده بهینه از مازاد منابع کل بانک جهت افزایش سودآوری اقدام کنیم.
مدیر امور مالی، افزایش سرمایه از محل سود و زیان انباشته را در اولویت کاری دانست و افزود: با توجه به ضرورت بهبود نسبت دارایی به حقوق صاحبان سرمایه، پیگیری و مکاتبات با وزارت امور اقتصاد و دارایی به‌منظور افزایش سرمایه از منابع بودجه‌ای دولت و سود و زیان انباشته بانک در سال‌جاری و سال‌های آینده ضروری است.
نداف، پیگیری برای وصول مطالبات بانک از دولت را که بالغ بر88هزار میلیارد ریال است، راهکاری برای بازپرداخت خطوط اعتباری بانک دانست و تصریح کرد: با نظارت دقیق مسوولان شعب در کنترل و صحت محاسبات یارانه سهم سود دولت در تسهیلات مسکن مهر و انتقال آن به مطالبات از دولت، می‌توان با وصول آن، جریان نقدی بازپرداخت سود پرداختی مربوط به خطوط اعتباری مسکن مهر به بانک مرکزی را مهیا و تعادل منابع و مصارف در ترازنامه بانک را برقرار کرد. وی به بهبود و ارتقای سیستم اطلاعاتی مدیریتی اشاره کرد و گفت: ما باید سیستم مالی متمرکز داشته باشیم تا بتوانیم در امور خزانه‌داری و کنترل اسناد مالی به‌صورت متمرکز اقدام کنیم و با اخذ گزارشات مالی شعبه‌محور در جریان سودآوری شعب و مدیریت‌ها باشیم.
مدیر امور مالی، مدیریت هزینه‌ها و ایجاد بودجه‌ریزی عملیاتی را از دیگر اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و افزود: در قوانین بودجه ابلاغی به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، ضرورت بودجه‌ریزی عملیاتی برای سال‌های آینده تکلیف شده است.
وی به پیگیری و انتشار اوراق بهادار با پشتوانه تسهیلات رهنی به‌منظور تبدیل به نقد کردن مطالبات و تسهیلات بلند‌مدت بانک اشاره کرد تا همانند سایر کشورها در افزایش نسبت سهم تسهیلات در تامین مالی بخش مسکن برای کلیه اقشار جامعه، اقدام لازم صورت گیرد.
نداف همچنین به استفاده از ابزارهای متنوع برای تامین مالی از قبیل انتشار اوراق مشارکت و سایر ابزارهای اوراق بدهی، غیر از منابع سپرده‌ای و خطوط اعتباری در پرتفوی منابع بانک اشاره کرد. وی نظارت بر قیمت تمام‌شده پول به تفکیک مدیریت‌ها و شعب و تغییر رویکرد واحدهای عملیاتی در جمع‌آوری منابع ارزان‌قیمت، تطابق سررسید دارایی‌ها و بدهی‌ها و افزایش درآمدهای شعب را از الزامات ثبات سودآوری و تداوم رشد پایدار برای بانک برشمرد.
در ادامه، دهقان رییس اداره حسابداری و بودجه گفت: برای رسیدن به پویایی، باید ساختار سازمانی و نیروی انسانی اداره را با مدیریت مشارکتی تقویت کنیم تا حرکتی رو‌به‌جلو داشته باشیم.
ی وظیفه اصلی حوزه مالی و حسابداری کل و بودجه را نظارت مالی برکل حوزه‌های مالی بانک دانست و افزود: این اداره با برقراری انضباط مالی و توازن منابع و مصارف بانک لزوماً باید یک نظارت مالی برروی کل حوزه‌های بانک داشته باشد و در حد نظارت مالی، فعالیت تمام قسمت‌ها و حوزه‌های دیگر را
 رصد کند.
رییس اداره حسابداری و بودجه به ایجاد اسناد لازم برای استخراج
تراز شعبه‌محور اشاره کرد و ثبت اقلام شعب در یک سیستم متمرکز را برای تهیه تراز کلی شعب برای شناسایی سود و زیان شعب ضروری دانست.
در ادامه، نقابدوست رییس اداره کل بازرسی، برنامه‌های آتی این اداره را تقویت فضای تعامل بین حوزه بازرسی با سایر حوزه‌ها عنوان کرد و تقویت فرهنگ نظارت و نظارت‌پذیری در بانک را مهم‌ترین اهداف دانست و افزود: اداره بازرسی خیرخواه کارکنان و شبکه بانک است.
 بازرسی جزو مشاغل سخت است، ولی یک تفاوت دیدگاه بین بخش‌های اجرایی و نظارتی وجود دارد و ما باید بتوانیم این تفاوت دیدگاه را شناسایی و این دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.
 
وی هم‌چنین گفت: اهمیت‌ها و اولویت‌ها شاید بین همکاران شبکه و بازرسان کمی با‌هم فاصله داشته باشد، اما می‌توانیم این فاصله‌ها را از طریق نشست‌هایی که با حضور رؤسای شعب و بازرسان برگزار می‌شود، کم کرده و این دیدگاه‌ها را نزدیک‌تر کنیم تا عملکرد و نظارت ما بر هم منطبق شود و این فاصله‌ها به حداقل
 برسد.
نقابدوست، تسریع و ارتقای کیفی رسیدگی به شکایت را یکی دیگر از مسایل مهم بازرسی عنوان کرد و شکایت را از دو منظر تکریم ارباب‌رجوع و رسیدگی به شکایات حایز اهمیت دانست و افزود: بازرسی جایی است که مشتریان می‌توانند از بدنه بانک شکایت کنند و به امور آن‌ها رسیدگی می‌شود و این امر برای آن‌ها وفاداری ایجاد می‌کند. رییس اداره کل بازرسی ادامه داد: هم‌چنین در رسیدگی به شکایات، بازخوردی از عملکرد شبکه به ما منتقل می‌شود و ما می‌توانیم درخصوص اقدامات پیشگیرانه با برخورد‌های اخلاقی، اقدام‌های لازم را انجام دهیم. در این راستا یک برنامه و یک سیستم متمرکز را طراحی کرده‌ایم که در آن سیستم، تمام شکایت‌های سراسر کشور ثبت شده و از همان جا پیگیری می‌شود.
وی، ایجاد بازرسی مکانیزه را با این انگیزه دانست تا کارکنان نظارت را حس کنند و تصریح کرد: ما در بازرسی مکانیزه به‌صورت متمرکز، امور مالی شعب را کنترل کرده و به‌صورت متمرکز، عملکرد آن‌ها را رصد می‌کنیم.
 بنابراین ارتقا و تقویت سیستم بازرسی مکانیزه یک نیاز مستمر است که همراه با تغییر دستورالعمل‌ها و تغییراتی که در سطح شبکه انجام می‌شود، باید آن را به‌روزرسانی کنیم.
نقابدوست ضمن اعلام سایر برنامه‌های خود، هدف اصلی بازرسی را ارتقای سلامت بانک و صیانت از همکاران دانست که نیازمند همراهی تمام همکاران و واحدهای بانک است و اظهار امیدواری کرد تا این همراهی صورت پذیرد.
در پایان نیز مهدیان، عضو هیات‌مدیره بانک توسعه تعاون و مدیر سابق امور مالی بانک مسکن از همه مدیران و کارکنان بانک مسکن قدردانی و برایشان آرزوی موفقیت کرد.
آخرین بروزرسانی 1394/7/26