نمایش اخبار نمایش اخبار

دکتر بت شکن در سمینار رؤسای شعب استان تهران:

استقرار بانکداری شرکتی از اهداف سال آینده است

اولین گردهمایی رؤسای شعب استان تهران با حضور مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره، مدیران امور، مدیران مناطق تهران و رؤسای شعب استان برگزار شد.
 به گزارش خبرنگار ما، در این نشست دکتر محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک طی سخنانی گفت: با تلاش مضاعف کارکنان در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال باید برای کسب و تثبیت رتبه پنجم بانک در جذب منابع در شبکه بانکی استفاده کرد.
مدیرعامل بانک تصریح کرد: ایجاد ساختار جدید اداره کل امور مدیریت‌های شعب استان تهران به‌منظور ایجاد ارزش افزوده برای بانک بوده است.
وی افزود: طرحی را تحت‌عنوان 3*3 در بانک پایه‌ریزی کردیم، یعنی 50 شعبه بانک که عمدتاً در تهران هستند و یک‌سوم منابع بانک را در اختیار دارند، ظرف سه سال مانده سپرده‌های آنان سه‌برابر شود و این شعب را به‌عنوان باشگاه هزارتایی، یعنی شعبی که بالای 1000 میلیارد منابع دارند، نام‌گذاری کرده‌ایم. بقیه شعب نیز باید ظرف سه سال مانده منابع‌شان دو برابر شود. وی با اشاره به مفهوم شعبه چند‌منظوره یعنی ایجاد مگابرنچ یا سوپرمارکت خدمات مالی و بانکی شامل بیمه، صرافی، کارگزاری، لیزینگ، تامین سرمایه و خدمات مشاوره برای تمام مشتریان گفت: مقرر شده است در سال آینده سوپرمارکت خدمات مالی در شعبه مستقل مرکزی و 2 شعبه دیگر دارای ظرفیت‌های لازم در تهران ایجاد شود.
وی با تاکید بر بحث بانکداری شرکتی تخصصی که هم اکنون هم تا حدودی با آن سر و کار داریم، اظهار داشت: باید بتوانیم در 10 شعبه تهران که دارای قابلیت‌های لازم هستند، این مبحث را راه‌اندازی کنیم و برای تحقق این امر باید ساختار و نظام آن را داشته باشیم. یعنی تنها مشتریانی که مرتبط با فعالیت اصلی بانک هستند، مانند شرکت‌های مرتبط با مسکن را به‌عنوان مشتری در این شعب بپذیریم.
مدیرعامل، نکته اصلی در این بانکداری را انتخاب مشتری عنوان کرد و افزود: مشتریانی که با بانک کار کرده‌اند و اهلیت اعتباری و حساب جاری فعال دارند، جزو مشتریان وفادار محسوب می‌شوند.
وی افزود: در بانکداری شرکتی در ازای سهم گردش مالی مشتریان، به آنان تسهیلات و خدمات بانک را ارایه می‌دهیم، لذا ایجاد رابطه برد ـ برد در تداوم بانکداری شرکتی ضروری است.
دکتر بت‌شکن در خصوص شاخص‌های اصلی مشتریان در بانکداری شرکتی گفت: این مشتریان، مشتری اعتباری قدیمی بانک هستند و بهتر است مشتری شرکت، سهامی عام باشد که صورت‌های مالی شفاف داشته و در بورس پذیرفته شده باشد.
وی گفت: برای پیاده‌سازی بانکداری شرکتی لازم است تفویض اختیار بیشتر، ابزار بازاریابی بیشتر و حتی بسته اعتباری خاص برای شعب منتخب موردنظر اختصاص داده شود. مدیرعامل افزود: با توجه به این‌که عموم تسهیلات بزرگ و سپرده‌های بزرگ در تهران متمرکز است، باید بهداشت، نظارت و کنترل بیش از پیش در تهران عملیاتی شود. وی با اشاره به تشکیل کمیته وصول مطالبات به‌صورت هفتگی گفت: با توجه به این‌که بزرگ‌ترین نقطه‌قوت بانک مسکن، پایین بودن مطالبات غیرجاری است، باید در این امر بیش از پیش کوشید. در ادامه یوسف مرتضایی، عضو هیات‌مدیره یکی از مزایای این گردهمایی را استفاده همکاران از تجربیات یکدیگر عنوان کرد.
وی با اشاره به ابلاغ برنامه استراتژیک بانک و اعلام برنامه‌ها و اهداف سال‌جاری در ابتدای سال تصریح کرد: عملکرد 6 ماهه مدیریت‌های امور شعب استان‌ها و مناطق تهران و ادارات مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن‌که عملکرد خوب مدیریت‌ها، برآیند عملکرد موفق هر شعبه بوده است.
مرتضایی افزود: عملکرد 6 ماهه دوم سال در فروردین‌ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و امید داریم مناطق تهران نیز موفق باشند.
عضو هیات‌مدیره گفت: از 1241 شعبه 200 شعبه متعلق به تهران است و بیش از 45 درصد سهم منابع و 23 درصد تسهیلات و 43 درصد مطالبات غیرجاری به شعب استان تهران تعلق دارد.
وی افزود: عملکرد شعب استان تهران ارتباط مستقیم با برآیند عملکرد بانک دارد و عملکرد موفق تهران عملکرد 1241 شعب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مرتضایی با اشاره به تشکیل اداره کل مدیریت‌های شعب استان تهران ادامه داد: به‌لحاظ اهمیت شعب تهران، انتخاب رؤسای شعب در تهران با کمک مدیر منطقه و رییس اداره کل مدیریت‌های شعب استان تهران صورت می‌پذیرد.
عضو هیات‌مدیره گفت: رؤسای شعب می‌توانند با برنامه‌ریزی بر روی اهداف ابلاغی و پیگیری امور، عملکرد شعبه را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌مدت بررسی کنند و در صورت نیاز فرایند کار را بازبینی کرده و با مسیر درست، کار را دنبال کنند.
وی افزود: رؤسای شعب به‌دلیل مسوولیت هدایت شعب با برقراری ارتباط منطقی بین همکاران و مشتریان می‌توانند جذابیت و کارایی شعبه را بالا ببرند. زیرا با توجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی که بانک‌ها را ملزم به رعایت نرخ سپرده یکسان کرده است، مشتری، بانکی را انتخاب خواهد کرد که در آن بانک مورد تکریم واقع شود.
مرتضایی تصریح کرد: بانک مسکن همواره تکریم مشتری را سرلوحه کار خود قرار داده و این بهترین فرصت برای جذب مشتریان جدید است.
در ادامه این نشست، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، عضو هیات‌مدیره با اشاره به آغاز نظام برنامه‌ریزی متمرکز بانک از 2 هفته گذشته در بانک گفت: اجرای این موضوع با مشارکت تمام واحدهای سازمانی بانک از جمله ادارات، مدیریت‌ها و شعب آغاز شده است و سال آینده کار را با یک برنامه منسجم شروع خواهیم کرد. وی افزود: در مورد طرح‌های جدید نیز اقداماتی را در حال انجام داشتیم که با ابلاغ نرخ‌های جدید آن را متوقف کرد و منطبق با نرخ‌های جدید طرح‌های جدید دیگری در دستور کار قرار خواهد گرفت و در این حوزه به‌عنوان پیشرو عمل خواهیم کرد.
رحیمی با اشاره به نتایج حاصل از اجرای طرح‌های سال‌جاری گفت: با توجه به آخرین آمار، 19 مدیریت موفق شدند برنامه‌ها را بیش از اهداف تعیین‌شده، اهداف خود را محقق کنند که در این میان مدیریت‌های مازندران 192درصد، همدان190 درصد، قم 171درصد، آذربایجان‌شرقی 168درصد و یزد 151درصد از اهداف خود را محقق کردند.
وی با اشاره به این‌که در چند سال گذشته مخاطرات قابل ملاحظه‌ای در حوزه ارز به‌وجود آمده است، گفت: ما در برنامه عملیاتی سال 94 با روش جدیدی وارد حوزه ارزی خواهیم شد و در خصوص صرافی پاسخگو نیز تمهیدات لازم به عمل آمده و تغییرات خوبی را در حوزه فعالیت صرافی پاسخگو خواهیم دید.
همچنین علیرضا بلگوری عضو هیات‌مدیره در ادامه این همایش، طی سخنانی گفت: در سه‌ماهه پایانی سال تلاطم در بازار بانکی بیشتر بوده و باید در این چند ماه با جدیت و توانی که در همکاران بانک وجود دارد، با همفکری و ثبات، به‌سلامتی این مدت را طی کنیم. وی افزود: ما امکان بسیار خوبی از نظر تعداد شعب و پراکندگی آن داریم. سپرده‌های کلان و خرد، هر دو برای بانک لازم است و با شعبی که داریم، می‌توانیم منابع خوبی جذب کنیم. همچنین به‌دلیل نوع تسهیلات تخصصی، مشتریان پایداری داریم.
 
بلگوری با اشاره به اهمیت وصول مطالبات در بانک گفت: وصول10 هزار میلیارد اقساط تسهیلات در ماه در بانک به‌صورت پول جدید و تازه در شبکه بانکی بی‌نظیر و یک ویژگی خاص و منحصر‌به‌فرد در بانک مسکن است.
وی افزود: نباید محصولی داشته باشیم که نتیجه آن زیان باشد و باید همیشه فلسفه بازی برد ـ برد را درنظر بگیریم.
همچنین محسن عزیزی، عضو هیات‌مدیره با اشاره به مشکلات موجود در حوزه IT ابراز امیدواری کرد: به‌تدریج و با گام‌های سریع‌تر به‌سمت حل مشکلات برویم.
عزیزی با اشاره به اینکه core bankingیک چارچوب مفهومی است و در دنیا یک نرم‌افزار وجود ندارد که به‌تنهایی تمام کارهای بانکی را انجام دهد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم از منظر اطلاعاتی و کارکردی، حداکثر یکپارچگی را بین نرم‌افزارهای موجود بانک ایجاد کنیم. در بلند‌مدت نیز به‌دنبال یک نرم‌افزار یکپارچه هستیم.
عضو هیات‌مدیره با اشاره به این‌که یکی از موارد بسیار مهم، چندگانگی سیستم حساب‌های مشتریان و سیستم حسابداری است، گفت: نرم‌افزار مدیریت مالی متمرکز بانک درحال توسعه است و ارتباط آزمایشی تمام سیستم‌هایی که نگهداشت حساب می‌کنند با این سیستم برقرار شده است و انشاا... به‌زودی بانک صاحب یک سیستم مدیریت مالی متمرکز می‌شود.
عزیزی با اشاره به آمار پایانه‌های فروشگاهی در 6 ماهه ابتدای سال افزود: متوسط تعداد تراکنش پایانه‌های فروشگاهی در کل کشور 126 است که با تمهیدات بانک و کمک مناطق و استان‌ها و جابجایی دستگاه‌های کم‌بازده، متوسط تعداد تراکنش در بانک مسکن در شش‌ماهه اول سال‌جاری به عدد 136 رسیده است.
وی با اشاره به این‌که نسبت کارت به حساب‌های متمرکز، 85/0 است، گفت: به‌دلیل عدم ثبت کامل اطلاعات مشتریان در شعب، 4 میلیون حساب غیرمتمرکز داریم که به‌دلیل ضعف اطلاعات، نمی‌توانیم آن‌ها را متمرکز کنیم و امیدواریم با یاری همکاران صف نسبت‌به رفع این نقایص در اسرع وقت اقدام شود.
در این نشست همچنین محمد حسن مرادی، سرپرست مدیریت امور طرح و برنامه گفت: اگر ارتباط نزدیکی بین شعب استان برقرار شود، قطعاً منافع بسیار خوبی را برای بانک در پی خواهد داشت.
وی با بیان این‌که حضور پررنگ بانک‌های خصوصی در استان تهران باعث می‌شود شرایط رقابتی برای ما سخت‌تر شود، افزود: با این حال از لحاظ عملکردی در جذب سپرده‌ها، عملکرد 200 شعبه تهران با 1000 شعبه دیگر بانک برابری می‌کند.
مرادی ادامه داد: عملکرد شعب بانک در استان تهران بیشتر به‌سمت سپرده‌پذیری و سپرده‌های گران‌قیمت است و سهم قابل‌توجه سپرده‌های کلان و متاسفانه حجم قابل‌توجهی از مطالبات غیرجاری مربوط به این استان است. 
وی گفت: 2/48 درصد سهم منابع 11 بانک دولتی در پایان اسفند ماه مربوط به تهران بوده است که در پایان شهریور، این سهم کاهش یافته و به 4/47 درصد رسیده است. همچنین مقایسه سرانه شعب نشان می‌دهد که در کل کشور، بانک مسکن (بدون لحاظ عملکرد بانک‌های صنعت و معدن و توسعه صادرات) بعد از بانک ملت با سهم سرانه 296 میلیاردی منابع، از نظر سرانه شعب در رتبه دوم قرار دارد.
سرپرست مدیریت امور طرح و برنامه تصریح کرد: در بحث منابع در سال‌جاری، سهم استان تهران از کل منابع سپرده‌ای بانک کاهش یافته و از 3/47 درصد به 4/45 رسیده است.
وی با اشاره به این‌که سهم مصارف در تهران، تنها20 درصد است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که در تهران بیشتر جذب منابع اتفاق می‌افتد تا مصارف، ولی در سایر مدیریت‌ها چنین نبوده است.
 
در ادامه مرتضی صالحی، رییس اداره کل امور مدیریت‌ها و شعب استان تهران گفت: نیمی از منابع بانک مربوط به شعب استان تهران است و بر اساس آمار عملکرد، هر چهار مدیریت ما موفق عمل کرده‌اند، اما توقع خاصی از مدیریت‌های تهران وجود دارد؛ چون ظرفیت تهران بالاست.   وی افزود: اهمیت جذب منابع به‌گونه‌ای است که عملکرد کل بانک را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. توقع مدیرعامل بانک از مدیریت‌های تهران به‌جا است و در‌صورتی‌که اهداف به‌صورت مطلوب در تهران تحقق پیدا کند، به کل بانک کمک خواهد شد.
صالحی در خصوص عملکرد اداره کل امور شعب تهران طی 6 ماهه اخیر ادامه داد: با 135 نفر از رؤسای شعب جلسه برگزار کردیم که نتیجه بسیار خوبی داشت؛ در 6 جلسه رؤسای شعب مدیریت‌ها شرکت کردیم و 50 مورد هم بازدید از شعب شهر تهران داشتیم. همچنین 26 شعبه تهران را در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال بازسازی خواهیم کرد. وی برنامه‌های آینده اداره کل امور مدیریت‌ها و شعب استان تهران را برنامه‌ریزی به‌منظور هدفمندی اضافه‌کار و پاداش، شایسته‌سالاری در انتخاب رؤسای شعب، برنامه‌ریزی برای تهیه لباس فرم یکسان برای مدیریت‌ها، بازنگری در نحوه تقسیم‌بندی جغرافیایی مناطق چهارگانه و اخذ مجوز و افتتاح 6 شعبه در سال‌جاری عنوان کرد. صالحی افزود: همکاران توقع دارند متناسب با حجم منابع و سپرده بانک، امکانات هم در این سطح به مدیریت‌های تهران داده شود.
علاوه بر این، در پنل اول ناصر رفیعی، مدیر شعب منطقه شمال‌غرب تهران در خصوص بازاریابی سپرده کلان و فعالیت‌های ارزی گفت: عوامل زیادی در جذب منابع مؤثرند؛ اولین عامل، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به‌طور قطع، بانک‌ها برای کسب مزیت رقابتی در عرصه‌های مالی از این فناوری استفاده و در سازمان نهادینه می‌کنند که باعث ارتقا و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع دوم، مهارت‌های نیروی انسانی است که در جذب منابع تاثیر به‌سزایی دارد. در بانک‌ها تمام خدمات توسط نیروی انسانی انجام می‌شود، تجهیز منابع در سطح استاندارد، مستلزم کارکنان ماهر و آموزش‌دیده است که به سه بُعد تقسیم شود؛ در بُعد فنی، کارکنان باید توانایی استفاده از تکنولوژی جدید را داشته باشند و در بُعد انسانی، کارکنان باید بتوانند به بهترین نحو با مشتریان در تعامل و ارتباط باشند. در بُعد ادراکی هم نیروی انسانی شاغل باید شناسایی و تجزیه و تحلیل خوبی از نیازها و مشکلات مشتریان داشته باشد.
رفیعی افزود: موضوع سوم که در جذب منابع مهم و تاثیرگذار است تنوع خدمات بانکی است؛ یعنی بانک برای ارایه خدمات نوین و محصولات خود نیاز به بازاریابی علمی دارد، چراکه بازاریابی سنتی جواب‌گوی ما نیست. شناسایی مشتریان و نیازهای متنوع آنان با بازاریابی نوین امکان‌پذیر است و پیشنهاد می‌شود پایگاه‌های داده بانک داشته باشیم.
به‌گفته وی، موضوع چهارمی که اهمیت دارد، کیفیت خدمات بانکی است. خدماتی با کیفیت هستند که بتوانند نیازها و خواسته‌های مشتریان را شناسایی و برآورده کنند. سازمان‌های مشتری‌مدار به سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که به‌صورت مستمر خدمات را با کیفیت ارایه می‌دهند.
رفیعی، با بیان این‌که وجود و بقای کارکنان بانک به مشتریان آن است، ادامه داد: موضوع پنجم نیز مربوط به رضایت مشتریان از کارکنان است. قطعاً کارکنان مهم‌ترین سرمایه هر سازمان هستند؛ کارکنان پل ارتباطی بین سازمان و مشتریان به‌شمار می‌روند و بیشتر مشتریان بانک به دلیل بی‌تفاوتی کارکنان بانک را ترک می‌کنند. رضایت مشتریان به کیفیت خدمات دریافتی و قابلیت خدمت‌رسانی کارکنان به کیفیت خدمات داخلی سازمان بستگی دارد.
وی ادامه داد: موضوع ششم مربوط به مطلوبیت فضای داخلی بانک است، بانک‌ها برای جذب منابع مالی بیشتر نیاز به محیطی دارند که دارای شاخص‌های محیطی هستند. یعنی از نظر فیزیکی و روانی و اجتماعی بتوانند مجهز باشند. در پنل دوم نیز ایرج نیک‌بنیاد مدیر شعب منطقه جنوب‌غرب تهران، مطالبی را درخصوص بازاریابی و جذب سپرده‌های خرد و وصول مطالبات غیرجاری بیان کرد.
وی اهداف کلی در بازاریابی مشتریان خرد و جذب منابع در بانک را افزایش دانش کاری، اهمیت مشتری‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع، جانشین‌پروری و شایسته‌سالاری، احیای محیط شاد اسلامی و توام با قانون‌مداری، بهره‌برداری بهینه از امکانات زمان و تجهیزات، و نیز بازاریابی فردی و گروهی دانست.
نیک‌بنیاد، مهم‌ترین نتایج بازاریابی و جذب منابع خرد را تشویق و ترغیب و تکرار معامله و وفاداری، بهبود و افزایش شهرت و اظهارات مثبت، کاهش هزینه‌های جلب مشتریان جدید، دور کردن مشتریان از رقبا، ایجاد مزیت رقابتی در فضای کسب و کار و کاهش هزینه‌های ناشی از خطاهای فنی و غیرحرفه‌ای عنوان کرد.
در پنل سوم نیز محمود لاری دارابی، مدیر منطقه شمال‌شرق تهران درخصوص خدمات کارمندمحور و شناخت توان‌مندی بانک در بخش و نیاز‌های این حوزه برای تکمیل سبد خدمات مطالبی را عنوان کرد. وی گفت: امروزه دانش فناوری جزو ضروریات هر سازمان است و سازمانی موفق است که از دانش فناوری و زیرساخت‌های قوی آن برخوردار شود و درنهایت، سازمان را در دست‌یابی به اهداف کمک می‌کند. لاری افزود: امروزه بقای سازمان مالی در استمرار اهداف استراتژیک، نوآوری و تمایز محصول است و با توجه به پیشرفت امروز قید زمان و مکان در ارایه خدمت به مشتری حذف شده است. امروزه مشتری باید در هر ساعت و هر مکانی بتواند از خدمت بانک استفاده کند.
مدیر شعب منطقه شمال‌شرق تهران تصریح کرد: باید بخش IT را به‌عنوان بخش سودآور در سازمان نگاه کنیم. در بخش خدمات کارمزدمحوری، یکی از راه‌های تحقق جذب منابع صفردرصدی و گسترش خدمات کارمزدمحوری، به‌خصوص صدور ضمانت‌نامه است.
در پنل چهارم نیز حسین حیدری، مدیر شعب جنوب‌شرق تهران مطالبی درخصوص بانکداری شرکتی و فروش اقساطی طرح مسکن مهر ارایه کرد و گفت: چنین نشست‌هایی به هم‌افزایی بیشتر و ایجاد یک درک مشترک از اهداف و سیاست‌های بانک کمک می‌کند و نهایتاً به حرکت در مسیر رشد تعالی بانک منجر می‌شود.
وی افزود: بانکداری شرکتی، یک شیوه نوین از فعالیت‌های بانکداری است که در آن بانک‌ها تلاش می‌کنند با شناخت نیازمندی‌های مشتریان خود به اهداف توسعه‌ای و نفوذ در بازار دست یابند. به‌عبارت‌دیگر، در بانکداری شرکتی، شرکت‌ها از بانک انتظار دارند که با یک مدل کسب و کار ضمن برآورده کردن نیازها و خواسته‌های آن‌ها با رعایت اصول سرعت، دقت و انطعاف‌پذیری و کیفیت، شرایطی را فراهم کنند که با ارایه راه‌حل‌های مناسب و مشاوره‌های مورد‌نیاز، فرصت‌های بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌های ممکن را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند.
مدیر شعب جنوب‌شرق تهران ادامه داد: در بانکداری شرکتی، موضوع مشتری‌مداری و مشتری‌محوری از نگاه بانک‌ها، یکی از اساسی‌ترین اولویت‌ها است که به‌صورت کامل به منصه ظهور می‌رسد. حیدری گفت: یکی از مهم‌ترین حضور پایدار در بانکداری شرکتی، شناخت کافی از بازارها و مشتریان هدف و نیاز‌های آنان و داشتن راه‌حل‌های مناسب و به‌موقع است. وی تصریح کرد: از مزیت‌های فعالیت‌ در بخش مسکن این است که یک بخش پرجاذبه دایمی با کشش بالا و با سودآوری بالا و قابل‌اطمینان است. حیدری گفت: خوشبختانه بخش مسکن، تنها بخشی است که هیچ‌گونه نیازی به خارج از کشور ندارد.   مدیر شعب جنوب‌شرق تهران افزود: یکی از خواسته‌های اصلی شرکت‌های فعال برای همکاری با بانک مسکن، بحث تامین مالی است که ما می‌توانیم به‌خوبی در این زمینه فعالیت کنیم. از اولویت‌های ما، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی شرکت‌ها بر اساس رتبه اعتباری و توان‌مندی‌های آنان است.
وی اظهار داشت: از مزیت‌های بانکداری شرکتی با گرایش بخش مسکن، انطباق آن با اقتصاد مقاومتی است که مبتنی بر درون‌زا بودن فعالیت‌های اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های داخلی است.
آخرین بروزرسانی 1394/7/26