نمایش اخبار
دکتر بت شکن در نشست ارزیابی فرآیند تعالی منابع انسانی:
بانک مسکن از ارزیابی های بیرون از سازمان استقبال میکند
نشست ارزیابی بانک بهمنظور کسب جایزه تعالی منابع انسانی با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران امور برگزار شد.
بهگزارش خبرنگار ما، در این نشست دکتر محمدهاشم بتشکن مدیرعامل بانک، بانکها را دارای ویژگی خاصی عنوان کرد و گفت: بانکها بهدلیل ماهیت و فلسفه ایجادشان از حساسیت خاصی برخوردار هستند و بانک مرکزی همیشه بر عملکرد بانکها نظارت و ارزیابی دارد.
وی با اشاره به این که خروجی این ارزیابی یک چکاپ از حوزه منابع انسانی ارایه میدهد، افزود: ما همواره از کنترلها و ارزیابیهایی که از بیرون سازمان انجام میشود، استقبال میکنیم.
دکتر بتشکن درخصوص حساسیت بانک مسکن نسبت به سایر سازمانها، گفت: بانک مسکن با قدمت 75 ساله، بزرگترین و تنها بانک تخصصی در حوزه مسکن و بهعنوان مردمیترین بانک کشور است که گستره وسیعی از اقشار متوسط جامعه ذینفع آن هستند که بزرگترین سرمایهگذاری آنها یک واحد آپارتمان است.
وی بانک مسکن را بانکی با اهمیت دانست و افزود: بانک مسکن در کشور در بخشی فعالیت میکند که کوچکترین تاثیر در این بخش میتواند در اقتصاد کلان تاثیرگذار باشد؛ چراکه میتواند تورم کلان را دامن زند یا در اقتصاد خانوار اثر بگذارد و هیچکدام از بانکها این تاثیرات را ندارند.
دکتر بتشکن با اشاره به این که بانک مسکن طبق سیاستهای اجرایی اصل 44 دولتی باقی خواهد ماند، گفت: این بانک، بانکی توسعهای است که دولت ابزارهای سیاستی و توسعهای بخش مسکن را از طریق این بانک تامین میکند.
وی افزود: چنین بانکی در نظام بانکی منحصربهفرد است و مهمترین سرمایه آن سلامت، ثبات و اعتقاد عمومی، نیروی انسانی مناسب، کارآزموده و یادگیرنده است.
مدیرعامل بانک نیروی انسانی را سرمایه هر سازمان دانست و گفت: نیروی انسانی باید دارایی آن سازمان محسوب شود و زمانی میتواند به دارایی تبدیل شود که با انگیزه کاری برای سازمان ارزشآفرینی کند و در مسیری که مدنظر سازمان است حرکت کند.
وی افزود: بانک برای این کار ویژگیهای خاصی دارد و دارای 3 ذینفع کارکنان، مشتریان و دولت است.
دکتر بتشکن همچنین کمبودن ریزش نیروی انسانی در بانک را مهم دانست و افزود: در بانکها شعب درجهبندی شده، مدیریتها و ادارات در سطوح مختلف وجود داشته و ارتقای درونسازمانی لحاظ شده است. کارکنان میتوانند با انگیزه بیشتر به سطوح بالاتر برسند و همین عامل باعث شده که ریزش کارکنان نسبت به سایر سازمانها کمتر باشد؛ بنابراین اگر ارزیابی درست انجام شود بستر خوبی است برای اینکه بتوان نتیجه آن را دید.
وی نگرش مدیران ارشد به منابع انسانی را نگاه سرمایهای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بانک مسکن دارای کارکنانی مستعد، با مدارک تحصیلی بالا و تجربه کاری خوب است و با توجه به داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص و همچنین حرکت در مسیر تخصصی، بانک مسکن یکی از سالمترین بانکهاست.
دکتر بتشکن با اشاره به بیانیه ماموریت بانک، گفت: ما بهعنوان یک بانک تخصصی و دولتی در حوزه مسکن حرکت میکنیم و دارای تمایز محوری هستیم که این تمایز شایستگی و توانمندی کارکنان بانک است.
وی ادامه داد: بانک مسکن بهعنوان بزرگترین بانک تخصصی کشور، بیشترین نقش را در تامین مسکن دارد و هرچه بتوانیم قدرت خرید کسانی که متقاضی مسکن هستند را بیشتر کنیم توانستهایم بیانیه ماموریت بانک را محقق کنیم و این تمایز میتواند تمایز ارزشآفرینی برای بانک باشد و بانک را بیمه خواهد کرد.
مدیر عامل بانک با اشاره به حساسیت نقش آموزش در بانک و تاکید بر تلاش در راستای بهبود آن تصریح کرد: با توجه به این که برخی از آموزشها آیندهمحور است بهدنبال پرورش مدیر و رییس هستیم. همچنین بخشی از آموزشها نیز برای بهبود مشاغل فعلی کارکنان است تا استراتژی بانک به زبان ساده و قابل فهم برای کل بدنه بانک مطرح شده و اجرای آن با همسانسازی واژهها آسانتر شود.
دکتر بتشکن با اشاره بهکارگیری ابزارهای تکنولوژی در بانک، بهمنظور مشارکت عمومی کارکنان، اظهار داشت: ارتباط بین مدیران ارشد با مدیران میانی بانک از طریق ویدیو کنفرانس و ارتباط کارکنان با مدیران ازطریق سایت، ایمیل شخصی و نشریه داخلی است تا نظر کارکنان به مدیران منتقل شود.
مدیرعامل بانک تصریح کرد: بانک مسکن دارای یک مدل مجمع است که مدیریتهای 36 گانه و ادارات در یک شبهمجمع باید پاسخگو باشند و حسابرسان عملکرد آنها را بررسی میکنند و در نهایت کارنامه مدیریتی در هر 6 ماه ارایه و براساس این امتیازات مدیران میتوانند پاداش پرداخت کنند.
وی همچنین شیوهنامه بانک را مطرح کرد و افزود: در بانک مسکن چهرههای اثرگذار هر 6 ماه و در سطوح مختلف با شاخصهای مشخص، انتخاب و مورد تقدیر قرار میگیرند. همچنین در بحث کارکنان و شایستگی آنان مدلی تعریف و تصویب شده است.
در این نشست رحمتیان، مشاور مدیرعامل در منابع انسانی طی سخنانی گفت: 6 سال قبل انجمن تعالی منابع انسانی مدلی را درخصوص حرفهای کردن حوزه منابع انسانی و نهادینه کردن این حوزه در سازمانها، پروژهای را شروع کردند که برگرفته از تعالی سازمانی است که این مدل متناسب با سازمانهای ایران طراحی شده است.
وی افزود: مدت 5 سال است که 30 شرکت توانستند امتیاز لازم را کسب کرده و خود را متناسب با آن شاخصها، مورد ارزیابی قرار دهند و نقاط قوت و قابل بهبود را شناسایی کرده و برای سازمان خود پروژههای بهبود طراحی کنند که در ابتدا فقط شرکتهای صنعتی وارد این حوزه شده اما درحال حاضر تعدادی از بانکها و بیمهها نیز وارد این حوزه شدهاند.
در ادامه، مرتضایی عضو هیات مدیره طی سخنانی ارزیابی مدل تعالی منابع انسانی بانک مسکن را مهم دانست و افزود: از 12هزار و 709 نفر نیروی انسانی 5/65 درصد آن دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و 55 درصد کارکنان تا 35 سال سن دارند و 67 درصد دارای سابقه تا 15 سال هستند.
وی افزود: در فضای رقابتی کنونی سرمایه انسانی بهعنوان یک سرمایه ارزشمند برای بانک تلقی میشود و برای تحقق اهداف بانک به نیروی انسانی توانمند، مسوولیتپذیر و پایبند به ارزشهای اخلاقی نیاز داریم به همین دلیل از سالهای گذشته برای تعالی منابع انسانی اقدامات مؤثری انجام دادهایم.
مرتضایی ادامه داد: ما برای تعالی کارکنان و افزایش توانمندی آنها دوره آموزشی، دوره سازمانی، همایشها و درکنار آن تشویق برای ارتقای به سطوح بالاتر را داریم. همچنین در زمینه بهبود آموزش، دورههای آموزشی بهطور مستمر پایش میشود و کیفیت کار کارکنان بعد از آموزش مورد ارزیابی
قرار میگیرد.
عضو هیات مدیره افزود: با توجه به تاکید مدیر عامل بانک در کیفیت آموزش، آموزشها در دوره آموزش و در بازخورد عملکرد کارکنان مورد ارزیابی مستمر قرار میگیرد. همچنین برای ارتقا و کیفیت رضایتمندی کارکنان تلاش میکنیم.
وی گفت: ارزیابی تعالی منابع انسانی به ما کمک میکند تا در کنار اخذ نشان، بتوانیم نقاط قابل بهبود خود را شناسایی کنیم.
در ادامه این نشست، بابایی سرارزیاب انجمن تعالی منابع انسانی، طی سخنانی هدف از ارزیابی منابع انسانی را شناسایی فعالیتها و عملکردهای خوب سازمان عنوان کرد و افزود: فعالیتهای خوب هر سازمان در اختیار سازمانهای دیگر گذاشته میشود تا انگیزهای برای ادامه کار آنها
باشد.
وی خاطرنشان کرد: ارزشهای محوری مدل تعالی سازمان براساس 5 ارزش رهبری استراتژیک، نگرش سرمایه به منابع انسانی بهعنوان زیرساخت، یادگیری، توسعه و بهبود مستمر، تاکید بر مسوولیتپذیری و اخلاق حرفهای و ارزشمداری و تمرکز بر نتایج حاصل از مدیریت مبتنی بر فرآیندها مورد ارزیابی قرار
میگیرد.
بابایی اساس هر سازمانی را فرآیندهایشان دانست و افزود: فرآیندهای منابع انسانی باید در راستای دستیابی به اهداف سازمانی طراحی شود و وفاداری منابع انسانی در دستیابی به اهداف باید به خوبی مشهود باشد. همچنین سازمانهای متعالی باید کارشناسان با اخلاق حرفهای داشته باشند.
سرارزیاب انجمن، اهداف بازدید از محل را درک بهتر و عینیتر از فضای سازمانی، تصدیق آنچه در اظهارنامه سازمان مشاهده شده، شفاف کردن آنچه در اظهارنامه سازمان مبهم است، بررسی جاریسازی رویکردها، دسترسی به اطلاعات جدید درباره سازمان، بررسی و تحلیل نکات کلیدی، رسیدن به امتیاز نهایی و تهیه گزارش بازخورد مفید برای سازمان عنوان کرد.
آخرین بروزرسانی 1394/7/26 وی با اشاره به این که خروجی این ارزیابی یک چکاپ از حوزه منابع انسانی ارایه میدهد، افزود: ما همواره از کنترلها و ارزیابیهایی که از بیرون سازمان انجام میشود، استقبال میکنیم.
دکتر بتشکن درخصوص حساسیت بانک مسکن نسبت به سایر سازمانها، گفت: بانک مسکن با قدمت 75 ساله، بزرگترین و تنها بانک تخصصی در حوزه مسکن و بهعنوان مردمیترین بانک کشور است که گستره وسیعی از اقشار متوسط جامعه ذینفع آن هستند که بزرگترین سرمایهگذاری آنها یک واحد آپارتمان است.
وی بانک مسکن را بانکی با اهمیت دانست و افزود: بانک مسکن در کشور در بخشی فعالیت میکند که کوچکترین تاثیر در این بخش میتواند در اقتصاد کلان تاثیرگذار باشد؛ چراکه میتواند تورم کلان را دامن زند یا در اقتصاد خانوار اثر بگذارد و هیچکدام از بانکها این تاثیرات را ندارند.
دکتر بتشکن با اشاره به این که بانک مسکن طبق سیاستهای اجرایی اصل 44 دولتی باقی خواهد ماند، گفت: این بانک، بانکی توسعهای است که دولت ابزارهای سیاستی و توسعهای بخش مسکن را از طریق این بانک تامین میکند.
وی افزود: چنین بانکی در نظام بانکی منحصربهفرد است و مهمترین سرمایه آن سلامت، ثبات و اعتقاد عمومی، نیروی انسانی مناسب، کارآزموده و یادگیرنده است.
مدیرعامل بانک نیروی انسانی را سرمایه هر سازمان دانست و گفت: نیروی انسانی باید دارایی آن سازمان محسوب شود و زمانی میتواند به دارایی تبدیل شود که با انگیزه کاری برای سازمان ارزشآفرینی کند و در مسیری که مدنظر سازمان است حرکت کند.
وی افزود: بانک برای این کار ویژگیهای خاصی دارد و دارای 3 ذینفع کارکنان، مشتریان و دولت است.
دکتر بتشکن همچنین کمبودن ریزش نیروی انسانی در بانک را مهم دانست و افزود: در بانکها شعب درجهبندی شده، مدیریتها و ادارات در سطوح مختلف وجود داشته و ارتقای درونسازمانی لحاظ شده است. کارکنان میتوانند با انگیزه بیشتر به سطوح بالاتر برسند و همین عامل باعث شده که ریزش کارکنان نسبت به سایر سازمانها کمتر باشد؛ بنابراین اگر ارزیابی درست انجام شود بستر خوبی است برای اینکه بتوان نتیجه آن را دید.
وی نگرش مدیران ارشد به منابع انسانی را نگاه سرمایهای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بانک مسکن دارای کارکنانی مستعد، با مدارک تحصیلی بالا و تجربه کاری خوب است و با توجه به داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص و همچنین حرکت در مسیر تخصصی، بانک مسکن یکی از سالمترین بانکهاست.
دکتر بتشکن با اشاره به بیانیه ماموریت بانک، گفت: ما بهعنوان یک بانک تخصصی و دولتی در حوزه مسکن حرکت میکنیم و دارای تمایز محوری هستیم که این تمایز شایستگی و توانمندی کارکنان بانک است.
وی ادامه داد: بانک مسکن بهعنوان بزرگترین بانک تخصصی کشور، بیشترین نقش را در تامین مسکن دارد و هرچه بتوانیم قدرت خرید کسانی که متقاضی مسکن هستند را بیشتر کنیم توانستهایم بیانیه ماموریت بانک را محقق کنیم و این تمایز میتواند تمایز ارزشآفرینی برای بانک باشد و بانک را بیمه خواهد کرد.
مدیر عامل بانک با اشاره به حساسیت نقش آموزش در بانک و تاکید بر تلاش در راستای بهبود آن تصریح کرد: با توجه به این که برخی از آموزشها آیندهمحور است بهدنبال پرورش مدیر و رییس هستیم. همچنین بخشی از آموزشها نیز برای بهبود مشاغل فعلی کارکنان است تا استراتژی بانک به زبان ساده و قابل فهم برای کل بدنه بانک مطرح شده و اجرای آن با همسانسازی واژهها آسانتر شود.
دکتر بتشکن با اشاره بهکارگیری ابزارهای تکنولوژی در بانک، بهمنظور مشارکت عمومی کارکنان، اظهار داشت: ارتباط بین مدیران ارشد با مدیران میانی بانک از طریق ویدیو کنفرانس و ارتباط کارکنان با مدیران ازطریق سایت، ایمیل شخصی و نشریه داخلی است تا نظر کارکنان به مدیران منتقل شود.
مدیرعامل بانک تصریح کرد: بانک مسکن دارای یک مدل مجمع است که مدیریتهای 36 گانه و ادارات در یک شبهمجمع باید پاسخگو باشند و حسابرسان عملکرد آنها را بررسی میکنند و در نهایت کارنامه مدیریتی در هر 6 ماه ارایه و براساس این امتیازات مدیران میتوانند پاداش پرداخت کنند.
وی همچنین شیوهنامه بانک را مطرح کرد و افزود: در بانک مسکن چهرههای اثرگذار هر 6 ماه و در سطوح مختلف با شاخصهای مشخص، انتخاب و مورد تقدیر قرار میگیرند. همچنین در بحث کارکنان و شایستگی آنان مدلی تعریف و تصویب شده است.
در این نشست رحمتیان، مشاور مدیرعامل در منابع انسانی طی سخنانی گفت: 6 سال قبل انجمن تعالی منابع انسانی مدلی را درخصوص حرفهای کردن حوزه منابع انسانی و نهادینه کردن این حوزه در سازمانها، پروژهای را شروع کردند که برگرفته از تعالی سازمانی است که این مدل متناسب با سازمانهای ایران طراحی شده است.
وی افزود: مدت 5 سال است که 30 شرکت توانستند امتیاز لازم را کسب کرده و خود را متناسب با آن شاخصها، مورد ارزیابی قرار دهند و نقاط قوت و قابل بهبود را شناسایی کرده و برای سازمان خود پروژههای بهبود طراحی کنند که در ابتدا فقط شرکتهای صنعتی وارد این حوزه شده اما درحال حاضر تعدادی از بانکها و بیمهها نیز وارد این حوزه شدهاند.
در ادامه، مرتضایی عضو هیات مدیره طی سخنانی ارزیابی مدل تعالی منابع انسانی بانک مسکن را مهم دانست و افزود: از 12هزار و 709 نفر نیروی انسانی 5/65 درصد آن دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و 55 درصد کارکنان تا 35 سال سن دارند و 67 درصد دارای سابقه تا 15 سال هستند.
وی افزود: در فضای رقابتی کنونی سرمایه انسانی بهعنوان یک سرمایه ارزشمند برای بانک تلقی میشود و برای تحقق اهداف بانک به نیروی انسانی توانمند، مسوولیتپذیر و پایبند به ارزشهای اخلاقی نیاز داریم به همین دلیل از سالهای گذشته برای تعالی منابع انسانی اقدامات مؤثری انجام دادهایم.
مرتضایی ادامه داد: ما برای تعالی کارکنان و افزایش توانمندی آنها دوره آموزشی، دوره سازمانی، همایشها و درکنار آن تشویق برای ارتقای به سطوح بالاتر را داریم. همچنین در زمینه بهبود آموزش، دورههای آموزشی بهطور مستمر پایش میشود و کیفیت کار کارکنان بعد از آموزش مورد ارزیابی
قرار میگیرد.
عضو هیات مدیره افزود: با توجه به تاکید مدیر عامل بانک در کیفیت آموزش، آموزشها در دوره آموزش و در بازخورد عملکرد کارکنان مورد ارزیابی مستمر قرار میگیرد. همچنین برای ارتقا و کیفیت رضایتمندی کارکنان تلاش میکنیم.
وی گفت: ارزیابی تعالی منابع انسانی به ما کمک میکند تا در کنار اخذ نشان، بتوانیم نقاط قابل بهبود خود را شناسایی کنیم.
در ادامه این نشست، بابایی سرارزیاب انجمن تعالی منابع انسانی، طی سخنانی هدف از ارزیابی منابع انسانی را شناسایی فعالیتها و عملکردهای خوب سازمان عنوان کرد و افزود: فعالیتهای خوب هر سازمان در اختیار سازمانهای دیگر گذاشته میشود تا انگیزهای برای ادامه کار آنها
باشد.
وی خاطرنشان کرد: ارزشهای محوری مدل تعالی سازمان براساس 5 ارزش رهبری استراتژیک، نگرش سرمایه به منابع انسانی بهعنوان زیرساخت، یادگیری، توسعه و بهبود مستمر، تاکید بر مسوولیتپذیری و اخلاق حرفهای و ارزشمداری و تمرکز بر نتایج حاصل از مدیریت مبتنی بر فرآیندها مورد ارزیابی قرار
میگیرد.
بابایی اساس هر سازمانی را فرآیندهایشان دانست و افزود: فرآیندهای منابع انسانی باید در راستای دستیابی به اهداف سازمانی طراحی شود و وفاداری منابع انسانی در دستیابی به اهداف باید به خوبی مشهود باشد. همچنین سازمانهای متعالی باید کارشناسان با اخلاق حرفهای داشته باشند.
سرارزیاب انجمن، اهداف بازدید از محل را درک بهتر و عینیتر از فضای سازمانی، تصدیق آنچه در اظهارنامه سازمان مشاهده شده، شفاف کردن آنچه در اظهارنامه سازمان مبهم است، بررسی جاریسازی رویکردها، دسترسی به اطلاعات جدید درباره سازمان، بررسی و تحلیل نکات کلیدی، رسیدن به امتیاز نهایی و تهیه گزارش بازخورد مفید برای سازمان عنوان کرد.