تازه های اخبار تازه های اخبار

مصاحبه با آقای مصطفی تقوی مدیر شعب استان مازندران

در دهمین دوره ارزیابی عملکرد مدیرتها و شعب منتهی به اسفندماه 1397، مدیریت شعب استان مازندران توانست با حضور ثابت خود در جایگاه سبز در طول ده دوره، رتبه اول مدیریتهای هم درجه ، رتبه دوم کل کشور و رتبه اول معدل ارزیابی عملکرد ده دوره را از آن خود نماید که این افتخار نتایج پرباری را به همراه داشته است ازجمله می توان به حضور 39 شعبه(74درصد) در جایگاه سبز، کسب افتخار دو شعبه از بیست شعبه برتر کشور،افتخارحضور شش شعبه رویان،چمستان،نواب بابل،شهید هاشمی نژاد بهشهر،نور و عباس آباد در بین یکصد شعبه برتر کشورو کسب رتبه اول حوزه غرب استان در بین 16حوزه کل کشور ،اشاره نمود. بر همین اساس گفتگویی با مصطفی تقوی مدیر شعب مازندران انجام داده ایم.

1- ضمن تبریک به جنابعالی برای کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد شش ماهه اول سال جاری به عنوان اولین سوال درخصوص مدیریت تحت امر خود ( تعداد شعب و درجه بندی آن ها ، تعداد پرسنل و وضعیت آن ها ، منطقه جغرافیایی و ... ) توضیحاتی ارایه بفرمایید؟

به نام خدا

مدیریت مازندران دارای 53 شعبه که شامل دوشعبه ممتاز ارزی ریالی،دو شعبه درجه 1 ،هجده شعبه درجه 2،پانزده شعبه درجه 3،پانزده شعبه درجه 4،یک شعبه درجه 5 می باشد. استان مازندران به جهت برخورداری از استعدادهای بالفعل و بالقوه ای موجود در آن یکی از استانهای شاخص در کشور می باشد که مدیریت مازندران توانسته با بهره گیری از نیروی انسانی نخبه، توانمند و تحصیلکرده به اهداف سازمانی خود هر روز نزدیکتر گرددو به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

522 نفر پرسنل استخدامی(456نفر رسمی،49نفر آزمایشی و 17 نفر قراردادی) و 122نفر پرسنل شرکتی در مدیریت مازندران مشغول به کار هستند که از این تعداد 27%پرسنل آن دارای مدرک فوق لیسانس وبالاتر،53% دارای مدرک لیسانس و 20% دارای مدرک فوق دیپلم یا دیپلم می باشند و این به معنای فرهیختگی در مجموعه کارکنان بانک مسکن استان مازندران است و بدون شک می توان گفت که گردهمایی این نخبگان و فرهیختگان منجر به عملکرد مناسب گردیده است.

2-از چه زمانی عهده دار مسوولیت این مدیریت شدید و در طول این مدت زمان چه تغییراتی از لحاظ رشد منابع، وصول مطالبات و ... داشته اید ؟

بنده از تاریخ  هشتم مرداد 1394 مسولیت مدیریت مازندران را عهده دار شدم(بالغ بر 46ماه).

مدیریت مازندران برای رسیدن به اهداف سازمانی خود شعار" توکل، تدبیر و تلاش" را سرلوحه کار خود قرار داده است و آنرا به منصه ظهور رسانده و با عملکرد خود ثابت کرده است که اگر مسؤلین و کارکنان سازمان به خداوند توکل نمایند و برای رسیدن به مقاصد و بهبود فرآیند کار خویش تدبیر نماید والبته در این مسیر دشوار، نهایت تلاش خود را بکار بندد یقینا به سر منزل مقصود که همان اهداف سازمانی از پیش تعیین شده می باشد خواهد رسید.

مهم ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف سپرده ای " خواستن " و اعتقاد عملی به اصول بازاریابی و حرکت و تلاش جمعی و هدفمند در مسیر مشتری مداری بوده است . پیگیری به منظور شناسایی مشتریان ، بررسی خواسته ها و نیازهای متنوع آنان ، انجام مذاکرات سنجیده و منطقی با مشتری و بر اساس شناخت حقیقی از توانمندیها ، برخورد شایسته همکاران با مشتریان و عمل به وعده ها ، حرکت با اعتماد به نفس ، انگیزه ، مطالعه و کار با کیفیت ،کلید دستیابی به اهداف ابلاغی بود 

مدیریت مازندران با تکیه بر سرمایه های انسانی و پتانسیل های موجود در استان توانسته است با جذب رقمی بالغ بر 21هزار و 800 میلیارد ریال از مرداد 94 تاکنون به مانده منابع بالای 34هزار و 800میلیارد ریال دست پیدا کند که این نشان از اجرایی شدن شعار توکل، تدبیر و تلاش و استفاده بهینه ازسرمایه های انسانی است.

مطالبات معوق یکی از مسایل مهم، حیاتی و حایز اهمیت در سیستم بانکی و پولی بشمار می رود. تمرکز فعالیت های وصول مطالبات در کمیته وصول مطالبات مدیریت ، اعمال پیگیری مستمر و روزانه از طریق این کمیته ، ایجاد روحیه مشارکت پذیری در شعب و برگزاری نشست های توجیهی توسط مدیریت در سطوح مختلف ، ارجاع پرونده های غیر قابل حل توسط شعبه به کمیته وصول مدیریت و استفاده بهینه از تمامی امکانات بالقوه از جمله برنامه ریزی های مدیریت در این بخش می باشد که منجر به جلوگیری از روند افزایش مطالبات در سالهای اخیر شده است.

همچنین در بخش IT اعم از تلاش مدیریت در خصوص فرهنگ سازی لازم از طریق معرفی مزیت رقابتی بانک در بخش IT   و ارتقای سطح کیفی دانش کارکنان با برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز در مدیریت ، برگزاری نشست های توجیهی در سطح مدیریت و شعب ، اولویت دادن به تحقق اهداف مورد نظر در این بخش در فعالیت های بازاریابی ، تشویق شعب موفق به نحو مقتضی و پیگیری مستمر و روزانه عملکرد شعب و ارایه آمارهای مورد نیاز به شعب به منظور اطلاع از وضعیت سایر مناطق و شعب ، توانستیم در این خصوص موفق تر از قبل عمل نماییم .

 

3-در هر یک از شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد شش ماهه اول سال جاری از نظر آماری چه عملکرد و رتبه ای را کسب کردید ؟ ( در کل بانک و مدیریت های هم درجه )

 مدیریت مازندران حسب مجمع ارزیابی عملکرد منتهی به اسفند  97 با کسب جایگاه سبز و عملکرد عالی توانست رتبه دوم کشور را از آن خود نمایدو در هرده دوره ارزیابی در منطقه سبز عملکرد ی قرار گیرد و رتبه برتر معدل امتیاز ده دوره ارزیابی عملکرد مدیریتها را به خود اختصاص دهد.

درحوزه های مختلف من جمله حوزه منابع 242.72 امتیاز ، مصارف وتعهدات  100.66 امتیاز، وصول مطالبات غیر جاری 163.25 امتیاز ، مالی  76.54امتیاز، بانکداری الکترونیک 76.94  امتیاز،متمم وصول مطالبات غیر جاری37.11امتیاز و درحوزه اعمال مدیریت 64.8 امتیاز را کسب نموده ایم.

شایان ذکر است مدیریت مازندران از جمله مدیریتی بوده که درده دوره متوالی ارزیابی عملکرد توانسته جایگاه سبز را اختیار نماید و در ارزیابی عملکرد منتهی به اسفند97 شعبه هشتم کشور(چمستان) شعبه و یازدهم کشور(رویان)  و شش شعبه از 100 شعبه برتر کشور مربوط به مدیریت مازندران بوده است و 39شعبه(74درصد)  از 53شعبه دارای جایگاه سبز بوده  که نشان از تلاش و اهتمام هدفمند  و تعصب سازمانی یکایک کارکنان شعب و ستاد مدیریت مازندران دارد .

 

 

 

4- راهبردها و استراتژی های شما برای کسب موفقیت در شاخص های ارزیابی عملکرد چه بوده ؟ ( در صورت امکان مختصر توضیح دهید )

عملکرد مطلوب مدیریت مازندران در سالهای اخیر مرهون برنامه ریزی ،کارگروهی و تلاش مداوم کارکنان توام با صرف فعل خواستن بوده که با توجه به بالا بودن توان کاری و اراده قوی کارکنان مازندران این مجمع فرهیختگان  توانستیم به موفقیتهای بی شماری دست یابیم ،

از شاخص های مهم در ارزیابی عملکرد حوزه جذب منابع بوده که بالغ بر یک سوم امتیاز را در بر می گیرد و مهمترین پیام آن رعایت ترکیب منابع بوده که باید در مسیر جذب منابع علاوه بر جذب سپرده  بصورت عمومی ، نسبت به جذب منابع خرد و پایداری و همچنین ارزان قیمت به طریق اختصاصی حرکت نموده تا در این خصوص در جهت تحقق کاهش قیمت تمام شده پول گام بر داریم .

همچنین به روز بودن آمار و اطلاعات نقش مهمی در پیشبرد و تحقق اهداف دارد و این آمارها باید در دسترس تمامی کارکنان جهت رویت و تجزیه و تحلیل و رصد عملکرد شعبه قرار گیرد .

 

5-نقش نیروی انسانی در تحقق اهداف را چگونه ارزیابی می کنید و در این خصوص شما چه راهکارهای مدیریتی و انگیزشی انجام داده اید؟

تعین کننده ترین عامل در بین عوامل موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی نیروی انسانی آن است.نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر سازمان بوده که می تواند مزیت رقابتی ایجاد نماید و اگر چشم اندازی مناسب در این خصوص تدوین و هدایت و رهبری شود می تواند به عنوان عامل کلیدی در موفقیت هر سازمانی نقش مطلوب ایفای نماید.

مدیریت مازندران در برقراری طرح های تشویقی جهت کارکنان از پیشگامان بوده  و با اعمال مکانیزمهایی چون احترام و ارزش به پرسنل ، ایجاد انگیزه مضاعف در پرسنل و تکیه بر اصل شایسته سالاری،تشویق پرسنل در زمان مناسب و متناسب با عملکرد مثبت ایشان، تقویت روحیه، فراهم کردن فضایی سالم اخلاقی و رفتاری با تکیه بر اصل رهبری مشارکتی ،راهبری و هدایت مجموعه بانک در استان را ملحوظ نظر قرار داده ودر طی سالهای اخیردر مدیریت مازندران طرحهای تشویقی زیادی به پاس قدردانی از زحمات کارکنان در همراهی با برنامه های مدیریت اجرا شده و یا در حال اجراست.

 

 

 

 

6-برای تداوم این موفقیت ها و همچنین رفع موانع و مشکلات عدم تحقق اهداف در برخی شاخص ها چه  طرح ها و ایده هایی در برنامه های آتی مدیریتی خود دارید ؟

کارگروهی متشکل از مسیولین و پایوران ستاد مدیریت و تعدادی از روسای شعب استان برای آسیب شناسی و ارایه برنامه های اجرایی مناسب به منظور تحقق حداکثری در اهداف ابلاغی تشکیل خواهد شد و شعب ناموفق(5شعبه) در ارزیابی عملکرد در طی مدت باقیمانده تا پایان سال مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا ان شاالله در دوره های آتی شاهد حضور تمام شعب در منطقه سبز عملکردی باشیم . لذا همکاران باید همچون گذشته و با صلابت و اقتدار، تلاش را سرلوحه کار خود قرار داده تا با عزم و کوشش جمعی و همراهی با برنامه های راهبردی بانک و با استفاده از فرصتها ، نقش آفرینی مطلوب در جهت تحقق اهداف بانک در تمامی حوزه ها و شاخصهای عملکردی از جمله جذب منابع ، وصول مطالبات ، بانکداری الکترونیک و...داشته باشیم .

 

7- نقش ارزیابی عملکرد بر نحوه فعالیت مدیریت ها را چگونه ارزیابی می کنید و بفرمایید چه پیشنهاداتی برای بهتر انجام شدن آن از لحاظ تغییر در نوع شاخص ها،‌ وزن دهی آنها و ... دارید ؟

مجمع ارزیابی عملکرد کمک می کند تا شعب و مدیریتها در هر مقطع زمانی ماهانه و بخصوص شش ماهه وضعیت خودشان را در میزان تحقق اهداف ابلاغی برررسی نموده و برای بهینه سازی در شاخصهای موردنظر بانک برنامه ریزی مناسبی را در دستور کار قرار دهند و از همه مهمتر با نمره کل کارنامه ارزیابی عملکرد برای شعبه یا هر مدیریت می توان معدل کلی آن را در دستیابی به اهداف ابلاغی مشاهده نمودو از پراکندگی توفیق یا عدم توفیق در ریز شاخصها پرهیز نموده و از آغاز اولین دوره ارزیابی عملکرد تاکنون ( نهمین دوره ) به تدریج نواقص به حداقل ممکن رسیده است .

وسخن پایانی

بر خود فرض می دانم از تمامی مدیران ارشد بانک که با حمایت ، هدایت و ارایه خط مشی و رهنمود لازم وهمچنین کارکنان ستاد مدیریت و شعب تحت پوشش که با تلاش زیاد همواره مدیریت مازندران را در رسیدن به اهداف بانک یاری نموده اند تشکر و قدردانی نمایم  .

 

آخرین بروزرسانی 1398/4/13