پیمایش گروه‌بندی‌ها پیمایش گروه‌بندی‌ها

آخرین مطالب آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب پربیننده ترین مطالب

پرامتیازترین مطالب پرامتیازترین مطالب

وبلاگ وبلاگ

بازگشت

یک متخصص بازاریابی به «بانک و مسکن» گفت

کارشناسان بانک مسکن، مردم را از تک‌نرخی بودن تسهیلات مسکن یکم مطلع کنند

بانک و مسکن| احمد روستا،دکترای مدیریت بازاریابی دارد. خیلی ها او را می شناسند و در کلاس های خلاقیت او شرکت می کنند. روستا 69 سال دارد و سال هاست عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی است. او همچنین در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات نیز مدیریت بازاریابی درس می دهد. 18 کتاب نوشته و دوره های مختلفی با موضوع الفبای زندگی و مدیریت عمر برگزار کرده است. او گزینه خوبی برای پرسش هایمان بود. با بانک مسکن بی ارتباط نبوده، حوزه اش بازاریابی است و برنامه ریزی زندگی، از تخصص هایش است. به گفتگو با او می نشینیم.

فرزندان روستا، مشتری بانک بوده اند

دکتر روستا، در همان اول گفتگوی مان می گوید که از بانک وام نگرفته است. دلیلش را می پرسیم. توضیح می دهد: «من هیچ وقت تا به حال به گرفتن تسهیلات برای خرید خانه و دفتر و ... نیازی نداشتم. بنابراین نه فقط از بانک مسکن که کلاً از تسهیلات بانکی خرید مسکن استفاده نکرده ام.» اما او در روایت خود به نکته دیگری اشاره می کند. می گوید: «بر خلاف خودم، فرزندانم از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده اند.» از این استاد بازاریابی می خواهیم برای مان تعریف کند فرزندانش برای چه هدفی از بانک، تسهیلات گرفته اند. روستا هم توضیح می دهد: «فرزندان من در رشته ساختمان سازی فعالیت می کنند. به این خاطر برای پروژه ای نیاز به تسهیلات ساخت داشتند و از بانک مسکن، وام گرفتند.» او ادامه می دهد: «فرزندانم در سال های 89 و 90 که قیمت خانه ها به سرعت رو به افزایش بود، اقدام به گرفتن تسهیلات از بانک مسکن کردند و فکر می کنم با توجه به جو بازار در آن دوران، از تصمیم خود، راضی باشند.»

مردم در دنیای اطلاعات، از بانک ها جلو افتاده اند

روستا در ادامه با توحه به تخصصی بازاریابی خود، نکاتی را به همکاران بانک گوشزد می کند. این استاد بازاریابی می گوید: «بر خلاف گذشته مخاطبان یعنی مردم، اطلاعات کاملی از شرایط سپرده ها و تسهیلات بانکی دارند.» او معتقد است: «مردم به خوبی می دانند کدام بانک با شرایط بهتری تسهیلات پرداخت می کند و از سوی دیگر، سپرده گذاری در کدام بانک یا موسسه بهتر است.» به باور این استاد دانشگاه، مردم، اطلاعات کلی را از طریق اینترنت در اختیار دارند.

بانک‌ها باید مردم را از اطلاعات جزئی آگاه کنند

روستا اعتقاد دارد مردم بر خلاف اطلاعات کلی که در اختیار دارند، از برخی جزئیات تعیین کننده بی اطلاع هستند و همین مسئله، وظیفه کارشناسان و بازاریابان بانکی را پراهمیت می کند. شاهد مثال را هم «سود 9.5 درصدی تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم» عنوان می کند. علاوه بر این معتقد است مردم واقعا از جزئیات اینکه قیمت ها خانه ها در چهار سال گذشته فقط 10 درصد گران شده، بی خبراند. می گوید باید کارشناسان و روابط عمومی بانک این مسائل را به اطلاع مردم برساند تا به اهمیت و ارزش مبلغ تسهیلات بانک مسکن پی ببرند. او در پایان یک جمله قصار هم می گوید: «دنیای رقابت، دنیای کلیات نیست.»

ديدگاه ها
بازتاب URL :

هنوز نظری درج نشده است. درج اولین نظر